Wednesday, May 14, 2014

ဗုဒၶဂယာ ဘုရားဖူးခရီး (၁၁) - ေ၀သာလီ

ေ၀သာလီ အေသာကေက်ာက္တိုင္ႏွင့္ ေစတီ

ခရီးစဥ္ရဲ႕ ၁၂-ရက္ေျမာက္ နံနက္ေစာေစာမွာ ကုသိနာ႐ံုကေန မိုင္ ၁၀၀-ေက်ာ္ ေ၀းတဲ့ ေ၀သာလီကို ခရီးဆက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီခရီးက ဗုဒၶျမတ္စြာ ပရိနိဗၺာန္စံ၀င္ကာနီး ေနာက္ဆံုး ႂကြေတာ္မူခဲ့တဲ့ ခရီးနဲ႔ ဆန္႔က်င့္ဖက္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားက ေ၀သာလီမွာ အာယုသခၤါရ လႊတ္ေတာ္မူၿပီးတဲ့ေနာက္ ဘ႑ဳဂါမ၊ ဟတၳိဂါမ၊ အမၺဂါမ၊ ဇမၺဳဂါမ၊ ေဘာဂနာဂရၿမိဳ႕၊ ပါ၀ါၿမိဳ႕တို႔ကို အစဥ္အတိုင္း ခရီးလွည့္လည္လာခဲ့ၿပီး ကုသိနာ႐ံုမွာ ပရိနိဗၺာန္ စံ၀င္တာျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေတာ္မူရာ ပါ၀ါၿမိဳ႕ကို ဒီေန႔ေခတ္ ဖဇီလ္နာဂါ (Fazilnagar) လို႔ ရွာေဖြသတ္မွတ္ႏိုင္ခဲ့ေပမယ့္၊ အျခားလမ္းခရီး ၿမိဳ႕႐ြာငယ္ေလးမ်ားက ဘယ္အရပ္မွာ ရွိမယ္ဆိုတာကိုေတာ့ အတိအက် မေျပာႏိုင္ၾကေတာ့ပါဘူး။ ကုသိနာ႐ံုနဲ႔ ပါ၀ါၿမိဳ႕ၾကား အလယ္ေလာက္ မွာေတာ့ ျမတ္စြာဘုရား ေနာက္ဆံုးေရၾကည္ေတာ္ ေသာက္ၿပီး ေရသပၸါယ္ခဲ့တဲ့ ကကုဓာျမစ္ ရွိပါတယ္။

ကုသိနာ႐ံုမွ ေ၀သာလီသုိ႔

ေကသရိယ

ကုသိနာ႐ံုကေန ေ၀သာလီကို သြားတဲ့လမ္းမွာ ေကသရိယ (Kesariya) ကို ျဖတ္သြားရပါတယ္။ ဒီေနရာဟာ ဗုဒၶေခတ္က ကာလာမ မ်ိဳးႏြယ္စုေတြေနတဲ့ ေကသပုတၱိ (ေကသမုတၱိ) နိဂံုး၊ ကာလမသုတ္ ေဒသနာ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ရာ အရပ္ပါ။ လမ္းအနီးမွာ ေစတီပ်က္ႀကီး တစ္ဆူရွိပါတယ္။ ဒီေစတီက တ႐ုတ္ရဟန္းေတာ္ ဖာရွန္ (ဖာဟီယန္) ရဲ႕ မွတ္တမ္းမွာ ပါတဲ့ ဗုဒၶရဲ႕ သပိတ္ေတာ္ စြန္႔ရာေနရာ အထိမ္းအမွတ္ ေစတီလို႔ ယူဆၾကပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားက ေနာင္သံုးလမွာ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ့မယ္လုိ႔ အသိေပးေၾကညာၿပီး ေ၀သာလီကေန ကုသိနာ႐ံုကို ခရီးထြက္ေတာ္မူတဲ့အခါ၊ ေ၀သာလီက ၀ဇၨီတိုင္းသားေတြက ေနာင္မွာ ျမတ္စြာဘုရားကို ဖူးရေတာ့မွာ မဟုတ္ဘူးဆုိၿပီး အလြန္ယူႀကံဳးမရ ျဖစ္ၿပီး၊ ဘုရားရွင္ရဲ႕ ေနာက္ေတာ္ကေန ထပ္ခ်ပ္မကြာ လိုက္ပါခဲ့ၾကပါတယ္။ ေကသရိယ အရပ္ေရာက္တဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ ထပ္မံ မလိုက္ဖို႔ တားျမစ္ၿပီး မိမိကုိယ္စား ကိုးကြယ္ဖို႔ သပိတ္ေတာ္ကို စြန္႔ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ၀ဇၨီတိုင္းသားေတြက သပိတ္ေတာ္ကို မိမိတို႔ အရပ္ေဒသ ေ၀သာလီကုိ ပင့္ေဆာင္ၿပီး ဌာပနာေစတီ တည္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ေနာင္ေတာ့ သပိတ္ေတာ္ စြန္႔ခဲ့ရာ ေကသရိယအရပ္မွာလည္း ေစတီတည္ခဲ့တယ္လုိ႔ ဖာရွန္ရဲ႕ မွတ္တမ္းမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အစကေတာ့ ႐ႊံ႕ေစးနဲ႔ တည္ေဆာက္ခဲ့ဟန္တူၿပီး၊ ေနာင္ ေမာရိယ၊ သုဂၤ၊ ကုသွ်နမင္းဆက္ေခတ္ေတြမွာ ေစတီကို အုတ္ေတြနဲ႔ ငံုၿပီး ျပဳျပင္မြန္းမံခဲ့ပါတယ္။ ခရစ္ႏွစ္ ၆-ရာစု ဂုတၱေခတ္မွာ အေတာ္ေလး တိုးခ်ဲ႕မြန္းမံခဲ့ၿပီး ႐ုပ္ထုေပါင္း တစ္ရာေက်ာ္နဲ႔ တန္ဆာ ဆင္ထားခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံက ေဘာေရာဗုဒု (Borobudur) ေစတီေတာ္ရဲ႕ ပံုစံခ်င္းတူတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ မူလက အျမင့္ဉာဏ္ေတာ္ ေပ ၁၅၀ ထိရွိခဲ့ၿပီး၊ ယခုအခါမွာေတာ့ ၁၀၄ ေပသာ ျမင့္ပါေတာ့တယ္။ အခ်ိန္မရတဲ့အတြက္ ကားေပၚကေနသာ ဖူးခဲ့ရပါတယ္။
 
ေကသရိယ (ေကသမုတၱိ) အရပ္ရွိ ေစတီ

ေ၀သာလီ

ဗုဒၶေခတ္အခါက ၀ဇၨီတိုင္းႏိုင္ငံရဲ႕ ၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ေ၀သာလီကို ေန႔လည္ ၁၂-နာရီေက်ာ္ေလာက္မွ ေရာက္ပါတယ္။ ဗီဟာရ္ျပည္နယ္ မူဇာဖာပူရ္ (Muzaffarpur) ရဲ႕ အေနာက္ဖက္ မိုင္ ၂၀ အကြာ၊ ပတၱနာၿမိဳ႕ကေနဆိုရင္ ေျမာက္ဖက္ ၃၉-မိုင္ အကြာမွာ တည္ရွိပါတယ္။ ၀ဇၨီတိုင္းက လူမ်ိဳးႏြယ္ေတြ စုေပါင္းေနထုိင္ အုပ္ခ်ဳပ္ၾကတဲ့ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံ (Tribal Confedration) ျဖစ္ပါတယ္။ စာဏက် အမတ္ႀကီး စီရင္တဲ့ အ႒သွ်ၾတက်မ္းမွာ ၀ဇၨီတိုင္းႏိုင္ငံကို “ဂဏသံဃ” စနစ္နဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ႏိုင္ငံအျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ၿပီး၊ အေနာက္တိုင္း ပညာရွင္ေတြကေတာ့ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ ေရွ႕ေျပးႏိုင္ငံ (proto-democratic republic) အျဖစ္ မၾကာခဏ ေဖာ္ျပေလ့ရွိပါတယ္။ အ႒ကထာ မွတ္တမ္းမ်ားအရ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ရာဇ လို႔ေခၚတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အရာရွိေပါင္း ၇၇၀၇-ဦးတို႔ ပါ၀င္တဲ့ ဂဏရာဇာ အဖြဲ႕က အုပ္ခ်ဳပ္ၿပီး၊ “အ႒ကုလိကာ” လို႔ေခၚတဲ့ လူမ်ိဳးႏြယ္စု ရွစ္စုတို႔ရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ေတြ စုစည္းထားတဲ့ တရားေရးအဖြဲ႕က ပေ၀ဏီေပါတၳကလို႔ ေခၚတဲ့ ေရွးအစဥ္အလာ ဥပေဒက်မ္းအတိုင္း စီရင္ေလ့ရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ထင္ရွားတဲ့ လူမ်ိဳးႏြယ္စုေတြကေတာ့ ၀ဇၨီ၊ လိစၧ၀ီ၊ ၀ိေဒဟ၊ ဉာတိကတို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအနက္ လိစၧ၀ီလူမ်ိဳးေတြကေတာ့ အထင္ရွားဆံုး ျဖစ္ပါတယ္။ ၀ဇၨီတိုင္းသားေတြရဲ႕ ညီညီညြတ္ညြတ္ စုေ၀းတိုင္ပင္ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ၾကတဲ့ အစဥ္အလာကို ဗုဒၶျမတ္စြာကလည္း မၾကာခဏ ခ်ီးမြမ္းေတာ္မူေလ့ရွိပါတယ္။ မဆုတ္ယုတ္ေၾကာင္း (အပရိဟာနိယ) တရား ၇-ပါးအျဖစ္ ထုတ္ေဆာင္ျပၿပီး၊ ၀ဇၨီတိုင္းသားတို႔ကို စံနမူနာယူၿပီး ရဟန္း သံဃာေတာ္ေတြကို အညီအညြတ္ စုေ၀း တိုင္ပင္ ေဆာင္႐ြက္ၾကဖို႔ မိန္႔ၾကားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။

မဟာဘာရတစတဲ့ ေရွးေဟာင္း ပုရဏ္က်မ္းေတြမွာပါတဲ့ ၀ိသာလမင္းကို အစြဲျပဳၿပီး ေ၀သာလီဆိုတဲ့ အမည္ရေၾကာင္း အဆိုရွိပါတယ္။ အ႒ကထာဆရာ ရွင္ဗုဒၶေဃာသကေတာ့ လူဦးေရ စည္ကား တိုးပြားလာတဲ့အတြက္ ၿမိဳ႕ကို သံုးႀကိမ္တိုင္တိုင္ တိုးခ်ဲ႕ခဲ့ရတာေၾကာင့္ (၀ိသာလ = တိုးခ်ဲ႕ျခင္း) ေ၀သာလီဆိုတဲ့ အမည္တြင္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ေ၀သာလီၿမိဳ႕ကို တံတိုင္း သံုးထပ္ကာရံထားေၾကာင္းကိုလည္း “ေ၀သာလိယာ တီသု ပါကာရႏၲေရသု” လို႔ ရတနာသုတ္ အမႊန္းမွာ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ တခ်ိန္က ေ၀သာလီၿမိဳ႕မွာ ကပ္ႀကီးသံုးပါး ဆိုက္တဲ့အတြက္ ဗုဒၶျမတ္စြာကို ပင့္ဖိတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားက အရွင္အာနႏၵာကို ရတနသုတ္ပရိတ္ သင္ၾကားေပးၿပီး ေ၀သာလီရဲ႕ တံတိုင္း သံုးထပ္အတြင္းမွာ လွည့္လည္ ႐ြတ္ဖတ္ေစခဲ့ဖူးပါတယ္။

ဂ်ိန္းဘာသာရဲ႕ဘုရားျဖစ္တဲ့ မဟာ၀ီရက ေ၀သာလီမွာ ဖြားျမင္ခဲ့ပါတယ္။ ဗုဒၶစာေပေတြမွာေတာ့ မဟာ၀ီရကို နိဂ႑နာဋပုတၱလို႔ ေခၚပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေ၀သာလီက နိဂ႑ဂိုဏ္းသားေတြ ၾသဇာလႊမ္းတဲ့ ေနရာလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္လက္ထက္က လိစၧ၀ီစစ္သူႀကီး သီဟနဲ႔ သစၥကပရိဗုိဇ္တို႔က နိဂ႑ဂိုဏ္းသားမ်ား ျဖစ္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ သူတို႔က ဗုဒၶကို စကားစစ္ထိုး အႏိုင္ယူဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကေပမယ့္ ေနာင္ေတာ့ ဗုဒၶကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္တဲ့ ဥပါသကာေတြ ျဖစ္သြားၾကေၾကာင္း သုတၱန္ေတြမွာ ေတြ႕ရပါတယ္။ သီဟစစ္သူႀကီးက ရတနာသံုးပါးကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္သူအျဖစ္ လက္ခံဖို႔ ေလွ်ာက္ထားေတာ့ ခ်က္ျခင္း မဆံုးျဖတ္ေသးဘဲ စဥ္းစားဆင္ျခင္ဖို႔ သီဟစစ္သူႀကီးကို ဗုဒၶက တုိက္တြန္းပါတယ္။ သံုးႀကိမ္တိုင္တိုင္ ေလွ်ာက္ထားေတာ့မွ လက္ခံၿပီး ယခင္ကလို နိဂ႑တို႔ကိုလည္း ဆက္လက္ လွဴဒါန္းေပးကမ္းဖို႔ တိုက္တြန္းေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႕ ဘာသာေရး သေဘာထားႀကီးမႈႏွင့္ အသိဉာဏ္ပါတဲ့ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈေတြကိုသာ အေလးထားတဲ့အခ်က္ကို စဥ္းစားဆင္ျခင္ ၾကည္ညိဳႏိုင္ပါတယ္။

ေ၀သာလီရဲ႕ ဗုဒၶသာသနိက သမိုင္းျဖစ္ရပ္ေတြကို ျပန္ၿပီးသံုးသပ္ရင္ အမ်ိဳးသမီး အခြင့္အေရးအေပၚ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ သေဘာထားကိုလည္း ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ ဗုဒၶေခတ္ အိႏၵိယ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းက ဇာတ္ခြဲျခားမႈ၊ က်ားမခြဲျခားမႈ အလြန္မ်ား ပါတယ္။ ဒီေန႔ေခတ္မွာေတာင္ အိႏၵိယနဲ႔ အျခားေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအေတာ္ မ်ားမ်ားမွာ အမ်ိဳးသမီးေတြကို ပိုင္ဆိုင္မႈပစၥည္းသဖြယ္သာသာ သေဘာထားၿပီး ဆက္ဆံၾကတာကို ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီေန႔ေခတ္ထိ လူကုန္ကူးခံရတာ၊ ပညာသင္ၾကားခြင့္ ဆံုး႐ႈံးတာ၊ ဗလကၠာရက်င့္ခံရတာ၊ အၾကမ္းဖက္ ႏွိပ္စက္ခံရတာေတြ ရွိေနပါေသးတယ္။ ၀ဇၨီေတြက အမ်ိဳးသမီးမ်ားကို အလိုမတူဘဲ အႏိုင္ထက္ သားမယားျပဳ႕က်င့္ေလ့ မရွိဘူးဆိုတဲ့အခ်က္ကို ၀ဇၨီေတြရဲ႕ မဆုတ္ယုတ္ေၾကာင္း (အပရိဟာနိယ) တရား ၇-ပါးမွာ ထည့္သြင္း ခ်ီးမြန္း ေဟာၾကားခဲ့ပါတယ္။

မိေထြးေတာ္ေဂါတမီ ဦးေဆာင္တဲ့ အမ်ိဳးသမီးအဖြဲ႕က ဘိကၡဳနီမအျဖစ္ ရဟန္းျပဳခြင့္ ေတာင္းတာကို ခြင့္ျပဳေပးခဲ့တာကလည္း ေ၀သာလီၿမိဳ႕မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သစၥာေလးပါးကို ထိုးထြင္းသိျမင္ၿပီး နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳေစႏိုင္တဲ့ အက်င့္မွာ က်ားမခြဲျခားမႈ မရွိပါဘူး။ မရွိယံုမွ်မက အမ်ိဳးသမီးမ်ားကို အမ်ိဳးသားမ်ား နည္းတူ ရဟန္းျပဳခြင့္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ အမ်ိဳးသားမ်ားတန္းတူလို႔ ဆိုေပမယ့္ ခြဲျခားမႈ လံုး၀ မရွိတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘိကၡဳနီေတြက ဂ႐ုဓမၼ ရွစ္ပါးကို ေစာင့္ထိန္း ရပါတယ္။ ဒါကလည္း သဘာ၀အရကိုက မတူကြဲျပားေနတာ တစ္ေၾကာင္း၊ အိႏၵိယလို လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာ ဗုဒၶသာသနာကို ေရရွည္တည္တံ့ေအာင္ လက္ဆင့္ကမ္း သယ္ယူႏိုင္ဖို႔ လိုတာေၾကာင့္ တစ္ေၾကာင္း စတာေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးေတြကို ရဟန္းျပဳခြင့္ ေပးယံုမွ်သာမကဘဲ၊ ရဟန္းေတာ္ေတြထဲက အရွင္သာရိပုတၱရာနဲ႔ အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္မထရ္တို႔ကို လက္ယာေတာ္ရံ လက္၀ဲေတာ္ရံ ခန္႔အပ္ခဲ့သလို၊ ဘိကၡဳနီေတြထဲက ေခမာေထရီနဲ႔ ဥပၸလ၀ဏ္ေထရီတို႔ကို လက္ယာေတာ္ရံ လက္၀ဲေတာ္ရံ ခန္႔အပ္ၿပီး ခ်ီးေျမာက္ခဲ့ပါတယ္။

ေ၀သာလီနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြ အေၾကာင္း ေျပာရင္ အလြန္ ေခ်ာေမာလွတဲ့ ကေခ်သည္ အမၺပါလီကိုလည္း ထည့္သြင္းရပါလိမ့္မယ္။ ေ၀သာလီဟာ အမၺပါလီေၾကာင့္ ပိုၿပီး တင့္တယ္ စည္ကားေနရတယ္လို႔ေတာင္ ဆုိေလ့ရွိပါတယ္။ ဗုဒၶျမတ္စြာက ရဟန္းေတာ္ေတြနဲ႔ အမၺပါလီရဲ႕ သရက္ေတာဥယ်ာဥ္မွာ သီတင္းသံုးေနစဥ္မွာ အမၺပါလီက ဘုရားနဲ႔ သံဃာေတာ္ေတြကို ဆြမ္းကပ္ဖို႔ ေလွ်ာက္ထားပါတယ္။ လိစၧ၀ီမင္းေတြက ဆြမ္းကပ္ဖို႔ ေလွ်ာက္တဲ့အခါ ဗုဒၶျမတ္စြာက အမၺပါလီရဲ႕ ဆြမ္းကို လက္ခံၿပီးသားျဖစ္လို႔ လိစၧ၀ီမင္းေတြရဲ႕ ဆြမ္းကို ျငင္းပယ္ခဲ့ပါတယ္။ ဗုဒၶျမတ္စြာကိုယ္တိုင္ ပညတ္ထားတဲ့ ၀ိနည္းေတာ္အရ အရင္ လက္ခံၿပီး ဆြမ္းကိုပယ္ၿပီး ေနာက္ဆြမ္းကို လက္ခံေလ့မရွိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေလာကအျမင္နဲ႔ၾကည့္ရင္ေတာ့ မင္းရာဇာေတြ ပင့္ဖိတ္တဲ့ ဆြမ္းကို ျငင္းပယ္ၿပီး ကေခ်သည္ ျပည့္တန္ဆာ မိန္းမပ်ိဳတစ္ဦးရဲ႕ ဆြမ္းကို လက္ခံလိုက္တယ္လို႔ ျမင္ေကာင္း ျမင္ၾကပါလိမ့္မယ္။ အမၺပါလီက ဆြမ္းကပ္ၿပီး၊ သူပိုင္ဆိုင္တဲ့ သရက္ဥယ်ာဥ္ကို ဘုရားနဲ႔ သံဃာေတာ္ေတြကို လွဴဒါန္းခဲ့ပါတယ္။ ေနာင္ေတာ့ အမၺပါလီက (သူနဲ႔ ဗိမၺိသာရမင္းတို႔ကရတဲ့) သူ႔ရဲ႕သားျဖစ္သူ အရွင္၀ိမလေကာ႑ည ေဟာၾကားတဲ့တရားကို နာယူၿပီးတဲ့ေနာက္ ဘိကၡဳနီအျဖစ္ ရဟန္းျပဳခဲ့ၿပီး၊ ရဟႏၲာေထရီ တစ္ပါးျဖစ္သြားခဲ့ပါတယ္။

အမၺပါလီေထရီမႀကီးရဲ႕ အေၾကာင္းကို စဥ္းစားမိတိုင္း ဆရာပါရဂူ ဘာသာျပန္ခဲ့တဲ့ အမၺပါလီ၀တၳဳ ဇာတ္သိမ္းခန္းကို သတိရမိတတ္ပါတယ္။ ဒီ၀တၳဳထဲမွာ ဗိမၺိသာရမင္းက ငယ္စဥ္ကလိုဘဲ ႐ုပ္ေသးဆရာ ေယာင္ေဆာင္ၿပီး ေ၀သာလီက အမၺပါလီကို သြားေတြ႔ခ်ိန္မွာ အမၺပါလီက ဘိကၡဳနီမ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဒီအခ်ိန္မွာပဲ အဇာတသတ္ရဲ႕ လက္႐ံုးေတြ ေရာက္လာၿပီး ဗိမၺိသာရမင္းကို ဖမ္းဆီးလိုက္ပါတယ္။ “သား တစ္ေယာက္က မိခင္ကုိ သံသရာ အက်ဥ္းေထာင္က လြတ္ေျမာက္ေအာင္ လုပ္လိုက္တယ္။ ေနာက္သား တစ္ေယာက္ကေတာ့ ဖခင္ကို အက်ဥ္းေထာင္ထဲ ထည့္တယ္” လို႔ ဗိမၺိသာရမင္း ေရ႐ြတ္လိုက္ပါတယ္။ ဒီဇာတ္ကြက္နဲ႔ စကားေျပာခန္းေတြက ပါဠိစာေပက်မ္းဂန္ေတြမွာေတာ့ မပါပါဘူး။ အဇာတသတ္ နန္းတက္တာက ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ မစံ၀င္မီ ၈-ႏွစ္ အလိုမွာျဖစ္ၿပီး၊ အမၺပါလီ ျမတ္စြာဘုရားကို သရက္ေတာဥယ်ာဥ္ လွဴဒါန္းတာက ဗုဒၶ ပရိနိဗၺာန္ စံ၀င္မယ့္ႏွစ္ ၀ါ မ၀င္မီေလာက္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီ၀တၳဳဇာတ္သိမ္းပိုင္းက လြဲေနတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ (ျပည့္တန္ဆာ တစ္ဦးရဲ႕ သားအျဖစ္ မထင္မရွား ႀကီးျပင္းခဲ့ရတဲ့) အရွင္၀ိမလေကာ႑ညက မိခင္ အမၺပါလီကို သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ေစခဲ့ၿပီး၊ (နန္းတြင္းမွာ မင္းသားအျဖစ္ ႀကီးျပင္းခဲ့တဲ့) သားေတာ္ အဇာတသတ္က ဖခမည္းေတာ္ ဗိမၺိသာရကို ဖမ္းဆီး အက်ဥ္းခ်ခဲ့တယ္ဆိုတာေတြကေတာ့ ေထရ၀ါဒ စာေပက်မ္းဂန္ေတြမွာ လာတဲ့ အခ်က္လက္ေတြနဲ႔ ကိုက္ညီပါတယ္။
ေ၀သာလီ ကူဋာဂါရ၀ိဟာရ ျမန္မာေက်ာင္း

 အေသာကေက်ာက္တိုင္
အေသာကေက်ာက္တိုင္သို႔ အသြား ႐ြာလမ္း
အေသာကေက်ာက္တိုင္ရွိရာ ေရွးေဟာင္းသုေတသန နယ္ေျမ

ေ၀သာလီကို ေရာက္ေတာ့ အသစ္ေဆာက္ေနတဲ့ ကူဋာဂါရ ၀ိဟာရ ျမန္မာေက်ာင္းမွာ တစ္ေထာက္နားၿပီး ေန႔လည္စာ စားၾကပါတယ္။ ေန႔လည္စာ စားၿပီးတဲ့ေနာက္ ကိုလ္ဟြာ (Kolhua) ႐ြာအနီးမွာရွိတဲ့ အေသာကေက်ာက္စာတိုင္ ရွိရာကို အရင္သြားၾကပါတယ္။ ကားက လမ္းမွာပဲ ရပ္ထားခဲ့ရၿပီး အတြင္းဖက္ကို ကိုက္ ၄၀၀ ေလာက္ လမ္းေလွ်ာက္၀င္ရပါတယ္။ ႐ြာေလးကို ျဖတ္သြားရတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ေစ်းသည္ေတြ၊ ပိုက္ဆံေတာင္းေနတဲ့ ကေလးငယ္ေတြ ရွိပါတယ္။ အတြင္းဖက္ကို ေရာက္တဲ့အခါ ျခေသၤ့႐ုပ္ ထိပ္ဖူးရွိတဲ့ အေသာက ေက်ာက္စာတိုင္ကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ေက်ာက္တုိင္အနီးမွာ ေရကန္၊ ေစတီပုထိုးပ်က္ အုတ္ပံုနဲ႔ ေရွးေဟာင္းအေဆာက္အံု ၄-ေနရာတို႔ကို ေတြ႔ရပါတယ္။
အေသာက ေက်ာက္တုိင္ႏွင့္ ေမ်ာက္မင္းေရကန္

ေရကန္က ေမ်ာက္တို႔ တူးေဖာ္ထားသည့္ ေမ်ာက္မင္းေရကန္ (မကုဋဟရဒ) ျဖစ္ၿပီး၊ ေရကန္အနီးက ေစတီႀကီးကေတာ့ ေမ်ာက္ေတြကေန ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကို ပ်ားရည္ကပ္လွဴခဲ့တဲ့ အထိမ္းအမွတ္နဲ႔ အေသာကမင္း တည္ထားခဲ့တဲ့ ေစတီျဖစ္တယ္လို႔ တ႐ုတ္ဘုရားဖူး ရဟန္းေတာ္ေတြရဲ႕ မွတ္တမ္းမွာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အခ်ိဳ႕ကလည္း မူလက အရွင္အာနႏၵာရဲ႕ ဓာတ္ေတာ္ေတြကို ဌာပနာၿပီး လိစၧ၀ီမင္းေတြ တည္ထားတဲ့ ေစတီျဖစ္ၿပီး ေနာင္မွာ အေသာကမင္းက ေ႐ႊဒဂၤါး ၁-ကုေဋ အကုန္အက်ခံၿပီး ျပန္လည္ မြန္းမံခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ကူဋာဂါရသာလာ

ကူဋာဂါရသာလာ ေက်ာင္းေတာ္ရာ

အေသာကေက်ာက္တိုင္ရဲ႕ ေျမာက္ဖက္က ေက်ာင္းေတာ္ရာကိုေတာ့ ဗုဒၶျမတ္စြာ ၀ါကပ္ေတာ္မူခဲ့ဖူးတဲ့ ေ၀သာလီျပည္ မဟာ၀ုန္ေတာအတြင္းက ကုဋာဂါရသာလ ေက်ာင္းေနရာလို႔ မွတ္တမ္းတင္ထားပါတယ္။ စုလစ္မြန္းခၽြန္ အထြတ္ရွိတဲ့ ေက်ာင္းဇရပ္မ်ိဳး ျဖစ္တဲ့အတြက္ “ကူဋာဂါရသာလာ” (ကူဋ = အထြတ္+ အဂါရ = အိမ္၊ ေက်ာင္း + သာလာ = ခမ္းမ၊ ဇရပ္) လို႔ ေခၚတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေက်ာင္းေဆာင္မွာ ျမတ္စြာဘုရား မၾကာခဏ သီတင္းသံုးေတာ္မူခဲ့ ဖူးပါတယ္။ သစၥကပရိဗိုဇ္ကို ေအာင္ေတာ္မူခဲ့တဲ့ ေနရာျဖစ္သလို၊ မိေထြးေတာ္ေဂါတမီနဲ႔ သာကီ၀င္မင္းသမီးေတြကို ဘိကၡဳနီ၀တ္ခြင့္ ျပဳေတာ္မူခဲ့တဲ့ ဘိကၡဳနီသာသနာ စတင္ခဲ့ရာ ေနရာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
 

ေ၀သာလီ အနီးတ၀ိုက္ ေျမပံု
ဓာတ္ေတာ္ေစတီ

ဓာတ္ေတာ္ေစတီရွိတဲ့ ေနရာကေတာ့ ယခုေနရာကေန ကားလမ္းခရီးအတိုင္း ၂-မိုင္ေက်ာ္ ထပ္သြားရပါတယ္။ ေဒသခံေတြက ခေရာင္းနား ေပါကၡရ (Kharauna Pokhar) လို႔ေခၚတဲ့ ေရကန္ ရွိပါတယ္။ တခ်ိန္က လိစၧ၀ီမင္းေတြ အဘိေသက မဂၤလာျပဳခဲ့တဲ့ ေပါကၡရဏီ ေရကန္ပါ။ စစ္သူႀကီး မဟာဗႏၶဳလရဲ႕ ဇနီး မလႅိကာမိဖုရားက ဒီကန္က ေရကို ခ်ိဳးခ်င္ပါတယ္လို႔ ခ်င္ျခင္း တပ္လို႔ အေစာင့္ေတြ အထပ္ထပ္ခ်ထားတဲ့ၾကားက သြားခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ ယခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ေဒသခံေတြ ေပ်ာ္ပြဲစားထြက္ရင္း ဒီကန္မွာ ေလွအေပ်ာ္စီး ၾကဟန္တူပါတယ္။ ကန္ေဘးတ၀ုိက္မွာ အစားအေသာက္နဲ႔ လက္ေဆာင္ပစၥည္း ေရာင္းတဲ့ ဆိုင္တန္းေလး ရွိပါတယ္။ ေရကန္ရဲ႕ တဖက္ကမ္းမွာေတာ့ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက လာတည္ထားတဲ့ Visha Shanti ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေစတီကို လွမ္းျမင္ေနရပါတယ္။
လိစၧ၀ီတို႔၏ အဘိေသက ေပါကၡရဏီႏွင့္ Visha Shanti ဂ်ပန္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေစတီ

ဓာတ္ေတာ္ေစတီက ေရကန္အနီးက ဥယ်ာဥ္တစ္ခုထဲမွာ တည္ရွိပါတယ္။ ယခုေခတ္မွာ “Buddha Asthi-Kalash Asthal” လို႔ ေခၚပါတယ္။ အ႒ိ-ကလသ (Asthi-Kalash) က အ႐ိုးအိုးလို႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ လိစၧ၀ီမင္းေတြက မိမိတို႔အတြက္ ေ၀စုရတဲ့ ဗုဒၶရဲ႕ ဓာတ္ေတာ္ေတြကို ဌာပနာၿပီး တည္ထားခဲ့တဲ့ ေစတီလို႔ ယူဆၾကပါတယ္။ မူလက ႐ႊံေစးေျမနဲ႔တည္ခဲ့တာ ျဖစ္ၿပီး၊ ေနာင္ ေမာရိယေခတ္၊ သုဂၤေခတ္၊ ကုသ်န္ေခတ္ေတြမွာ သံုးႀကိမ္တိုင္တိုင္ မူလေစတီကို ငံုၿပီး တိုးခ်ဲ႕ျပဳျပင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနက တူးေဖာ္စဥ္က ဓာတ္ေတာ္ျပာ၊ ခ႐ုသင္း၊ ဖန္ပုတီးေစ့၊ ေ႐ႊျပားစ၊ ေၾကးဒဂၤါးေတြပါတဲ့ ဓာတ္ေတာ္ၾကဳပ္ကို ေတြ႔ခဲ့ၾကၿပီး၊ ၁၉၇၂-ခုႏွစ္က ပတၱနာၿမိဳ႕ ေရွးေဟာင္း သုေတသနျပတုိက္ကို ပို႔လိုက္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ယခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ေစတီအုတ္ျမစ္ခံုသာ က်န္ပါေတာ့တယ္။ ေစတီအုတ္ျမစ္ေနရာကို ရာသီဥတုဒဏ္ကေန ကာကြယ္ဖို႔အတြက္ သြပ္ျပားနဲ႔ အုပ္မိုးထားပါတယ္။
သြပ္ျဖင့္မိုးထားသည့္ ဓာတ္ေတာ္ ေစတီရာ
လိစၧ၀ီမင္းတို႔ တည္ထားခဲ့သည့္ ဓာတ္ေတာ္ေစတီ

ရာဇ၀ိသာလကဃရ (Rāja Bisāl-ka-garh) လို႔ေခၚတဲ့ လိစၧ၀ီမင္းေတြ အစည္းအေ၀းလုပ္တဲ့ သႏၴာဂါရလႊတ္ေတာ္ နန္းၿမိဳ႕ေဟာင္းေနရာနဲ႔ အမၺပါလီရဲ႕ သရက္ေတာဥယ်ာဥ္ ေနရာေတြကိုေတာ့ မေရာက္ျဖစ္ခဲ့ၾကေတာ့ပါ။

1 comments:

sosegado said...

ပုံေတြန႔ဲ ျပည့္စုံပါသည္
တန္ဘုိးရွိပါသည္