Tuesday, November 27, 2018

ပညာေရးစနစ္သစ္ႏွင့္ အျပစ္မဲ့သည့္ ေတးသီငွက္

To Kill a Mockingbird ဆိုတဲ့ ဝတၳဳက အေတာ္ေလး နာမည္ႀကီးေပမယ့္ ဖတ္ျဖစ္တာေတာ့ သိပ္မၾကာေသးပါဘူး။ အမ်ားသိၾကတဲ့အတိုင္း ဒီဝတၳဳရဲ႕ အဓိက အေၾကာင္းအရာက လူမ်ိဳးေရးဖိႏွိပ္မႈနဲ႔ တရားမွ်တမႈလို႔ ဆိုရမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ဝတၳဳေနာက္ခံထားတဲ့ (တနည္း စာေရးသူ ျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့) ေခတ္ရဲ႕ အေမရိကန္ပညာေရးစနစ္ အေပၚ တေစ့တေစာင္း ေဝဖန္ျပသြားတာကိုလည္း ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္က ျမန္မာျပည္မွာ ပညာေရးစနစ္သစ္အတြက္ ဆရာဆရာမေတြကို သင္တန္းေတြေပးၾက၊ လူမႈကြန္ယက္ စာမ်က္ႏွာေတြေပၚမွာ မွတ္ခ်က္ေတြ ေပးၾကတာကို ျပန္ၿပီး သတိရမိတယ္။

လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံပညာေရးက အလြတ္က်က္ပညာေရးစနစ္ကေန ႐ုန္းထြက္ဖို႔ လိုေနတာလို႔ ေျပာေလ့ရွိၾကပါတယ္။ အခ်ိဳ႕ကလည္း ဆရာဗဟုိျပဳ (teacher-Centered) ပညာေရးစနစ္ကေန ေက်ာင္းသားဗဟိုျပဳ (student-centered) ပညာေရးစနစ္ကို ေျပာင္းရမွာလို႔ ဆိုသူကလည္း ဆိုၾကပါလိမ့္မယ္။ တခ်ိဳ႕ကလည္း ဒီမိုကေရစီပညာေရး၊ တိုးတက္တဲ့ပညာေရး (progressive education) စနစ္မ်ိဳးကို ေျပာင္းလဲဖို႔ လိုေနတာလို႔ ဆိုခ်င္ဆိုပါလိမ့္မယ္။

အေမရိကန္မွာ ဒီမိုကေရစီပညာေရး၊ တိုးတက္တဲ့ပညာေရး စတဲ့ ပညာေရး သေဘာတရားေတြကို အဓိက ဦးေဆာင္ထုတ္ေဖာ္ခဲ့သူကေတာ့ ဂၽြန္ဒူဝီ John Dewey (1859-1952) ပါ။ ဒီသေဘာတရားေတြက အသစ္အဆန္း သက္သက္ေတာ့လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ လူႀကီးေတြကေန ကေလးေတြရဲ႕ ေခါင္းထဲကို အခ်က္အလက္ဗဟုသုတေတြ ႐ိုက္သြင္းမယ့္ အစား၊ သူတို႔ရဲ႕ ပင္ကိုယ္ရွိတဲ့ စူးစမ္းလိုစိတ္၊ ဖန္တီးႏိုင္စြမ္းကို ႏိုးဆြေပးၿပီး သူတို႔ စိတ္ဝင္စားတာကို လြတ္လြတ္ လပ္လပ္ သင္ယူေစရမယ္ဆိုတဲ့ သေဘာတရားကို ျပင္သစ္ အေတြးအေခၚပညာရွင္ ႐ူးဆိုး Jean-Jacques Rousseau (1712 – 1778) က သူ႔ရဲ႕ Émile လို႔ေခၚတဲ့ ပညာေရးဝတၳဳမွာ ေရးခဲ့ဖူးပါတယ္။

ဒီသေဘာတရားကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ခဲ့တဲ့သူကေတာ့ ဆြစ္လူမ်ိဳး ပက္စတာလိုဇီ Heinrich Pestalozzi (1746-1827) ပါ။ ကေလးေတြကို အလြတ္က်က္မွတ္ေစတာ၊ တားျမစ္ႏွိပ္ကြပ္တာ၊ အျပစ္ဒဏ္ေပးတာေတြကို မလုပ္ဘဲ၊ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ကစားခုန္စားရင္း သင္ယူေစပါတယ္။ ကေလးတစ္ေယာက္ကို ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ဖို႔ဆိုတာ ဦးေခါင္းကိုသာမက ႏွလံုးသားနဲ႔ ကိုယ္လက္ေတြကုိလည္း ဟန္ခ်က္ညီညီ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈတိုးတက္ေစဖို႔လိုတယ္ (educate the whole child by balancing between heads, heart and hands) လို႔ ယူဆခဲ့တယ္။ အေရာင္၊ ပံုသ႑ာန္၊ အေရအတြက္စတဲ့ ကေလးေတြ နားလည္ဖို႔ ခက္ေသးတဲ့ သေဘာတရားေတြကို ထိေတြ႔ကိုင္တြယ္လို႔ရတဲ့ အရာဝတၳဳေတြ၊ ပံုကားခ်ပ္ေတြကို အသံုးခ်ၿပီး သင္ၾကားတဲ့နည္း (Object Teaching) တီထြင္ အသံုးခ်ခဲ့တယ္။ KG လို႔ေခၚတဲ့ ကင္ဒါဂါတင္ (Kindergarten) ေက်ာင္းေတြကို စတင္တည္ေထာင္ခဲ့သူကေတာ့ ပက္စတာလိုဇီရဲ႕ တပည့္ ဂ်ာမန္လူမ်ိဳး ဖရားဗယ္ Friedrich Fröbel (1781-1852) ပါ။ ဒူဝီ မတိုင္မီ အေမရိကန္မွာ ဥေရာပက ပက္စတာလိုဇီနဲ႔ ဖရားဗယ္တို႔ရဲ႕ သေဘာတရားေတြကို အတုယူၿပီး ဖြင့္ထားတဲ့ ေက်ာင္းတခ်ိဳ႕ ရွိေနႏွင့္ပါၿပီ။

ဒူဝီက ပက္စတာလိုဇီနဲ႔ ဖရားဗယ္တို႔ဆီက ရတဲ့ ပညာေရးသေဘာတရားေတြနဲ႔ ဝီလီယမ္ဂ်ိမ္း Willaim James (1842-1910) ဆီကရတဲ့ လက္ေတြ႔အသံုးခ်ဝါဒ (philosophical pragmatism) ကို ေပါင္းစပ္ၿပီး တိုးတက္တဲ့ပညာေရးလႈပ္ရွားမႈ (Progressive Education Movement) ကို ဦးေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။ လက္ေတြ႔ ပညာေရးသုေတသနေတြ လုပ္ခဲ့သလို စာအုပ္ေတြလည္း အမ်ားႀကီး ေရးခဲ့ပါတယ္။ ဆရာအတတ္သင္ေက်ာင္းေတြမွာ တိုးတက္တဲ့ပညာေရး သေဘာတရားေတြကို ပို႔ခ်ခဲ့ပါတယ္။ တိုးတက္တဲ့ ပညာေရးမွာ သင္႐ိုးညႊန္းတမ္းနဲ႔ ဘာသာရပ္အေၾကာင္းအရာေတြ သင္ၾကားေပးတာထက္ ဒီဘာသာရပ္အေၾကာင္းအရာေတြကို ကေလးေတြရဲ႕ လက္ေတြ႕ဘဝ အေတြ႕အႀကံဳနဲ႔ ဘယ္လို ဆက္စပ္ေပးမလဲဆိုတာက ပိုအေရးႀကီးတယ္လို႔ ဒူဝီက ယူဆပါတယ္။ ကေလးေတြရဲ႕ စူးစမ္းသိရွိလုိစိတ္ကို ႏိႈးဆြေပးႏိုင္ဖို႔၊ ကေလးေတြကို ႐ုပ္ပတ္ဝန္းက်င္ ေလာက၊ လူမႈပတ္ဝန္းက်င္ေလာကနဲ႔ အျပန္အလွန္ ထိေတြ႔ဆံဆက္ေစဖို႔ကို အဓိကထားပါတယ္။ သေဘာတရားသက္သက္ကို သင္ၾကားတာထက္ ျပႆနာေျဖရွင္းမႈကို အေျခခံတဲ့ သင္ၾကားမႈမ်ိဳးကို ပိုၿပီး ဦးစားေပးပါတယ္။ ၁၉၂၀-ခုႏွစ္ေလာက္ကစၿပီး အေမရိကန္ ေက်ာင္းေတြမွာ ဒူဝီရဲ႕ တိုးတက္တဲ့ပညာေရး သေဘာတရားက ေရပန္းစားေနခဲ့ပါၿပီ။

တိုးတက္တဲ့ပညာေရး သေဘာတရားက အၾကမ္းအားျဖင့္ေတာ့ ေကာင္းမြန္တယ္လို႔ ဆိုရမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ဒီသေဘာတရားေတြကို လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမယ့္ ဆရာဆရာမေတြက တိုးတက္တဲ့ ပညာေရးရဲ႕ အႏွစ္သာရကို တကယ္ နားလည္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ၾကပါရဲ႕လား။ To Kill a Mockingbird ဝတၳဳအရ ဆိုရင္ေတာ့ စနစ္သစ္ေက်ာင္းေတြက ဒူဝီကို တကယ္တမ္း နားလည္ခဲ့ပံု မေပၚပါဘူး။



To Kill a Mockingbird ဝတၳဳက စာေရးသူရဲ႕ ငယ္ဘဝ ၁၉၃၀-ခုႏွစ္ကာလကို အေျခခံၿပီး ေရးဖြဲထားတာပါ။ အဓိကဇာတ္ေကာင္ရဲ႕ အမည္က စေကာက္ပါ။ စေကာက္ ေက်ာင္းစတက္တဲ့ ပထမဆံုးေန႔မွာ စနစ္သစ္ပညာေရးနဲ႔ နဖူးေတြ႔ ဒူးေတြ႔ ႀကံဳရပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ စေကာက္က ေက်ာင္းမတက္ခင္ကတည္းက ပံုျပင္ဇာတ္လမ္းနဲ႔ သတင္းစာက အတိုအထြာေတြကို ဖတ္တတ္ေနၿပီ။ စေကာ့ စာဖတ္တတ္ေနၿပီဆိုတာကို သိေတာ့ ဆရာမက မ်က္ေမွာင္ၾကဳပ္သြားၿပီး ေနာက္ဆိုရင္ အိမ္မွာ စာမသင္ရဘူးလို႔ သူ႔အေဖကို ေျပာဖို႔ မွာလိုက္ပါတယ္။

စေကာက္က အိမ္မွာ စာမဖတ္ရေတာ့မွာ ေၾကာက္သြားတယ္။ ဒီေတာ့ သူ႔ရဲ႕ အကို ဂ်မ္က အားေပးတယ္။ “စေကာက္ … နင္ စိတ္ မပူနဲ႔။ တို႔ဆရာက ေျပာတယ္ …။ ဆရာမ ကယ္႐ိုလိုင္းက စာသင္နည္း စနစ္သစ္ကို စၿပီး မိတ္ဆက္ေပးေနတာ။ ဒီစာသင္နည္းကို သူေကာလိပ္ကေန သင္လာတာ။ ေနာက္ဆို အတန္းတိုင္း ဒီနည္းနဲ႔ သင္ေတာ့မွာတဲ့။ ဒီနည္းက စာအုပ္ထဲကေန သင္ေနစရာ မလိုေတာ့ဘူး။ ႏြားအေၾကာင္း သင္မယ္ဆိုပါေတာ့ နင္ကိုယ္တိုင္သြား ႏို႔ညႇစ္ရမွာ။ သိလား”။ ဒူဝီရဲ႕ တိုးတက္တဲ့ ပညာေရးသေဘာတရားက learning by doing တို႔ Object Teaching တို႔ကို ဦးစားေပးတာ မဟုတ္လား။

ဝတၳဳထဲက ဂ်မ္က ဒီစနစ္သစ္ကို Dewey Decimal System လို႔ မၾကာခဏ ညႊန္းပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ Dewey Decimal System ဆိုတာက Melvil Dewey တီထြင္ခဲ့တဲ့ စာၾကည့္တိုက္မွာ စာအုပ္ေတြကို အမ်ိဳးအစားခြဲတဲ့ စနစ္ရဲ႕ အမည္ပါ။ တိုးတက္တဲ့ ပညာေရးနဲ႔ ဘာမွ မဆိုင္ပါဘူး။ ဆရာဆရာမေတြက ဒူဝီကို တကယ္နားလည္ခဲ့ဟန္ မတူဘူးဆိုတာကို စာေရးသူက နိမိတ္ျပခ်င္လို႔ တမင္လႊဲၿပီး သေရာ္သလို သံုးခဲ့ေလသလားလို႔ ေတြးမိတယ္။

ေနာက္တစ္ေန႔ စာသင္ခန္းမွာ ဆရာမ ကယ္႐ိုလိုင္းက “the”, “cat”, “rat”, “man”, “you” စတဲ့ စကားလံုးေတြကို ေရးထားတဲ့ flash ကဒ္ျပားေလးေတြကို ေဝွ႔ယမ္းၿပီး ျပၿပီးသင္တယ္။ စေကာက္အတြက္ ဘာမွ သိပ္စိတ္ဝင္စားစရာ မေကာင္းလွဘူး။ ဒီေတာ့ စေကာက္က သူ႔သူငယ္ခ်င္း ဒီးလ္ဆီကို စာေကာက္ေရးေနလိုက္တယ္။ ဒါကို ဆရာမေတြ႔သြားေတာ့ ဆူတယ္။ အိမ္မွာ စာမသင္ရဖူးလို႔ သူ႔အေဖကို ေျပာဖို႔ ထပ္သတိေပးတယ္။ ပထမတန္းမွာ စာေရးစရာ မလိုေသးဘူး၊ တတိယတန္း ေရာက္မွ စာေရးရမယ္လို႔ ဆရာမက ေျပာလိုက္ပါေသးတယ္။

သမား႐ိုးက်စာသင္တဲ့ နည္းစနစ္မွာ Phonics လို႔ေခၚတဲ့ အကၡရာေတြရဲ႕ အသံေတြ၊ စာလံုးေပါင္းၿပီး အသံထြက္ စာဖတ္တဲ့ နည္းေတြကို အရင္သင္ရပါတယ္။ ျမန္မာျပည္က သင္ပုန္းႀကီး နည္းစနစ္မ်ိဳးပါ။ တိုးတက္တဲ့ ပညာေရးစနစ္ေပၚလာေတာ့ ေက်ာင္းေတြမွာ ေရွး႐ိုး Phonics စနစ္ကို ပယ္လိုက္ၿပီး၊ အျမင္နဲ႔ ၾကည့္ၿပီး စာဖတ္သင္တဲ့ နည္း (Look-and-Say or Sight Word Reading) ကို စသံုးလာၾကပါတယ္။ Whole Language Approach လို႔လည္း ေခၚပါတယ္။ စာဖတ္ဖို႔အတြက္ စာဖတ္နည္းကို အရင္သင္ေနရမယ့္ အစား စာဖတ္ရင္း စာဖတ္သင္ရမယ္ဆိုတဲ့ သေဘာပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ စနစ္သစ္ပညာေရးရဲ႕ KG တန္း “ဘာသာစကား မွီျငမ္းျပဳ လမ္းညႊန္”စာအုပ္မွာလည္း Sight Words ေတြကို “အျမင္စြဲ စကားလံုးမ်ား” ဆိုတဲ့ အမည္နဲ႔ ထည့္သြင္းထားတာ သတိျပဳမိပါတယ္။

အျမင္စြဲနဲ႔ စာဖတ္သင္တဲ့နည္းက အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွာ ၁၉၃၀-ခုႏွစ္ေလာက္က စၿပီးအေတာ္ေလး ေခတ္စားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေခတ္က ထုတ္ခဲ့တဲ့ Dick and Jane လို႔ အမည္ေပးထားတဲ့ သင္႐ိုးစာအုပ္ေတြက အျမင္စြဲနဲ႔ စာဖတ္လို႔ ရေအာင္စီစဥ္ထားတဲ့ စာအုပ္ေတြပါ။ ဒါေပမယ့္ အႏွစ္ ၂၀-ေလာက္ၾကာတဲ့အခါမွာေတာ့ အျမင္စြဲ စာဖတ္နည္းေတြကို ေဝဖန္တဲ့ အသံေတြ ဆူညံလာခဲ့ပါတယ္။ ဥေရာပႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ယွဥ္လိုက္ရင္ အေမရိကန္ကေလးေတြရဲ႕ စာဖတ္စြမ္းရည္က သိသိသာသာ နိမ့္က်လာတာေၾကာင့္ပါ။ ၁၉၅၅-ခုႏွစ္မွာ Rudolf Flesch က “Why Johnny Can't Read: And What You Can Do about It” လို႔ အမည္ေပးထားတဲ့ စာအုပ္မွာ အျမင္စြဲ စာဖတ္နည္းကို ေဝဖန္ထားၿပီး သမား႐ိုးက် Phonics စနစ္ကို ျပန္သြားၾကဖို႔ တိုက္တြန္းလိုက္ပါတယ္။ ဒီစာအုပ္က နာမည္ႀကီးသြားသလို ၁၉၆၀-ႏွစ္လြန္ကာလေတြမွာ Phonics စနစ္က ျပန္ၿပီး အသက္ဝင္လာပါတယ္။ ၁၉၅၇-ခုႏွစ္မွာ ဆိုဗီယက္က စပြတ္နစ္ၿဂိဳဟ္တု လႊတ္တင္လိုက္ေတာ့ အေမရိကန္ေတြက ပညာေရးျပဳျပင္မႈေတြ လုပ္ဖို႔လုိေနၿပီလို႔ အလန္႔တၾကား ထေအာ္ၾကတဲ့ အခ်ိန္နဲ႔လည္း တိုက္ဆိုင္ေနပါတယ္။ ေနာက္ ၁၉၈၆ ခုႏွစ္ေရာက္ေတာ့ ပါေမာကၡ Kenneth Goodman က What’s Whole in Whole Language စာအုပ္ကို ေရးၿပီး Whole Language approach ကို ျပန္လည္ အသက္သြင္းဖို႔ ႀကိဳးစားလာၾကျပန္တယ္။ အသစ္က အေဟာင္းျဖစ္၊ အေဟာင္းက အသစ္ျဖစ္နဲ႔ ပညာစနစ္ သံသရာလည္ ေနခဲ့တယ္။ ၁၉၈၀ ေႏွာင္းပိုင္းနဲ႔ ၁၉၉၀-ခုႏွစ္လြန္ကာလေတြမွာ စာဖတ္သင္ၾကားနည္း ဂိုဏ္းႏွစ္ခုအၾကား အျပင္းအထန္ တိုက္ခိုက္ေဝဖန္ၾကလို႔ Reading War လို႔ေတာင္ သမုတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ၁၉၉၆-ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ နည္းစနစ္ႏွစ္ခုကို ေပါင္းစပ္သင္ၾကားနည္းကို သံုးၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးယူခဲ့ၾကတယ္။ ဥပမာ မူႀကိဳကေန ပထမတန္းအထိကို Phonics ကို အဓိကထားသင္ၿပီး၊ ပထမတန္းကေန စတုတၳတန္းအထိမွာ အျမင္စြဲနည္းနဲ႔ Whole Language approach ဦးစားေပး သင္တာမ်ိဳးေပါ့။

To Kill a Mockingbird ဝတၳဳထဲမွာ စေကာက္က စာေရးစာဖတ္ ဘယ္လို သင္ခဲ့ပါသလဲ။ စာဖတ္နည္းကို တကူးတက သင္ေနခဲ့ရဟန္ မတူပါဘူး။ သူ႔အေဖ ရင္ခြင္ထဲမွာ ထိုင္ၿပီး သူ႔အေဖ အသံထြက္ျပတဲ့ ေန႔စဥ္သတင္းစာကို နားေထာင္ရင္း၊ သူ႔အေဖ လက္ညိဳးနဲ႔ ေထာက္ျပတဲ့ စကားလံုးေတြကို မ်က္စိနဲ႔ လိုက္ၾကည့္ရင္း စာဖတ္ တတ္ခဲ့တာပါ။ Phonics ကို တမင္သင္ေနရတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ သူ႔အေဖ ေထာက္ျပတဲ့ စကားလံုးနဲ႔ ထြက္ျပတဲ့ အသံေတြကို နားေထာင္ရင္း စာလံုးေပါင္း အသံထြက္တတ္ သြားတာမ်ိဳးပါ။ အျမင္စြဲနည္းနဲ႔ သင္တဲ့ ေက်ာင္းေတြကလို အသံုးမ်ားတဲ့ စကားလံုးေတြကို ကဒ္ျပားေတြနဲ႔ ျပၿပီး သင္ခဲ့ရတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ သတင္းစာမွာ အေတြ႔မ်ားတဲ့ စကားလံုးေတြကို ဖတ္တတ္ စာလံုးေပါင္းတတ္ သြားတာပါ။ စာေရးတတ္တာကေတာ့ သူ႔အိမ္က ထမင္းခ်က္ ကဲလ္ရဲ႕ ေက်းဇူးေၾကာင့္ပါ။ မိုး႐ြာတဲ့ေနေတြမွာဆိုရင္ ကဲလ္က ေက်ာက္သင္ပုန္းေပၚမွာ စေကာက္ကို လက္ေရးလွ ေရးခိုင္းပါတယ္။သမၼာက်မ္းစာေတြထဲက စာပိုဒ္ေတြကို ေရးကူးခိုင္းပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ စေကာက္ စာေရးစာဖတ္ တတ္ခဲ့တာပါ။ ကဲလ္ကိုယ္တိုင္ကလည္း စေကာက္ရဲ႕ အဖိုးဆီက သမၼာက်မ္းစာနဲ႔ ဥပေဒစာအုပ္ႀကီးကို ေရးကူးရင္း ဖတ္ရင္း စာတတ္ခဲ့တာပါ။

ဝတၳဳထဲက စေကာက္က ဒူဝီရဲ႕ တိုးတက္တဲ့ ပညာေရး ဆုိတာႀကီးကို သိပ္အလုပ္မျဖစ္လွတဲ့ ပ်င္းစရာ စာသင္နည္းလို႔ ျမင္ၿပီး၊ သူ႔အေဖနဲ႔ သူ႔ဦးေလးတို႔လို သမား႐ိုးက်နည္းနဲ႔ အိမ္မွာတင္ စာသင္ရတာ (homeschooling) ကို ပိုၿပီး သေဘာက်ဟန္ ရွိပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ စာဖတ္ရင္း စာဖတ္သင္တယ္ဆိုတာကိုက ဒူဝီရဲ႕ လက္ေတြ႔လုပ္ရင္း သင္ယူ (learning by doing) ဆိုတဲ့ သေဘာ မဟုတ္ပါလား။ ဒါဆို ဆရာမ ကယ္႐ိုလိုင္းနဲ႔ သူ႔ကို ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးလိုက္တဲ့ ဆရာေတြကမ်ား တိုးတက္တဲ့ ပညာေရးနဲ႔ whole language ရဲ႕သေဘာ အႏွစ္သာရကို နားမလည္ခဲ့တာလား။ ရည္ရွည္မွာ ဘယ္ပညာေရးစနစ္က တကယ္အလုပ္ျဖစ္မွာလဲ။

ဒူဝီကိုယ္တိုင္ ေျပာခဲ့ဖူးတဲ့ စကားတစ္ခုရွိပါတယ္။ “တကယ့္အေျခခံျပႆနာက စနစ္သစ္နဲ႔ စနစ္ေဟာင္းပညာေရးုၾကားက အျငင္းပြားမႈ မဟုတ္သလို၊ တိုးတက္တဲ့ပညာေရးနဲ႔ သမ႐ိုးက်ပညာေရးၾကားက ျပႆနာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ပညာေရးလို႔ အမည္တပ္ေလာက္တဲ့ အရာဟာ ဘာမ်ားလဲဆိုတဲ့ ျပႆနာပါ”

0 comments: