Thursday, January 8, 2009

နိကာယ် ၅-ရပ်အား စနစ်တကျ လေ့လာခြင်း (၂)

နိကာယ် ၅-ရပ်၏ နောက်ဆုံးပန်းတိုင်သည် ဝိမုတ္တိရသခေါ် ဒုက္ခခပ်သိမ်း ချုပ်ငြိမ်းသည့် နိဗ္ဗာန်ချမ်းသာဖြစ်သည်။ နိကာယ် ၅-ရပ်အား အကျဉ်းခြုံးလိုက်ပါက အရိယသစ္စာ (မြတ်သော အမှန်တရား) လေးပါးကို ရသည်။ အနာသိမှ ဆေးရှိသည်ဟူသော စကားအတိုင်း အနာရောဂါကို ပျောက်ကင်းအောင် ကုသပေးမည့် သမားတော်သည် အနာရောဂါ၏ လက္ခဏာကို သိသည်။ အနာရောဂါ၏ ဖြစ်ကြောင်း ရောဂါဇစ်မြစ်ကို သိသည်။ ပျောက်ကင်းအောင် ကုသနိုင်သည်ကို သိသည်။ ဆေးနှင့် ကုထုံးကိုလည်း သိသည်။ ထို့အတူပင် ဒုက္ခခပ်သိမ်း ချုပ်ငြိမ်းအောင် ကုသမည့် သမားတော်သည်လည်း ဒုက္ခ, ဒုက္ခဖြစ်ပေါ်ခြင်း (သမုဒယ), ဒုက္ခချုပ်ငြိမ်းခြင်း (နိရောဓ), ဒုက္ခချုပ်ငြိမ်းခြင်းသို့ ရောက်စေမည့် အကျင့်လမ်း (မဂ္ဂ) တို့ကို သိရသည်။ ဤကား အရိယသစ္စာလေးပါး ဖြစ်၏။ ရောဂါကုသရာတွင် ရောဂါသည်သည် မိမိတွင်ရောဂါရှိကြောင်းသိ၍ ကုသလိုစိတ် ရှိရန်သာလိုသည်။ ရောဂါဇစ်မြစ်နှင့် ဆေး, ကုထုံးတို့ကိုသိရန်မှာ သမားတော်၏ တာဝန်ဖြစ်သည်။ ဒုက္ခကို ကုစားမည့်သူသည်ကား သစ္စာလေးပါးကို ကိုယ်တိုင် သိရှိ၍ ကိုယ်တိုင် ကုသရန် လိုအပ်လေသည်။ နိကာယ်ငါးရပ်သည်ကား ဗုဒ္ဓညွှန်ကြားခဲ့သော ဆေးကျမ်းကြီး ဖြစ်၏။ နိကာယ်ငါးရပ်သည် ရောဂါကုထုံး ဆေးကျမ်းကြီးသာ မဟုတ်သေး။ ရောဂါရှိသူတို့အား မိမိတို့၏ ရောဂါကို ရိပ်စားမိစေရန်၊ ရောဂါ၏ ဆိုးကျိုးအပြစ်တို့ကို သိရှိနားလည်စေရန် ပြသကာ အချိန်မီ ကုစားနိုင်ကြစေရန် ပညာပေးသော ကျန်းမာရေး ပညာပေးကျမ်းလည်းဖြစ်၏။

ထို့ကြောင့်ပင် ဗုဒ္ဓမြတ်စွာဘုရားသည် တရားဦးဓမ္မစကြာဒေသနာတွင် အရိယသစ္စာလေးပါးအား ဟောကြားခဲ့သည်။

(၁) ဣဒံ ခေါ ပန, ဘိက္ခဝေ, ဒုက္ခံ အရိယသစ္စံ – ဇာတိပိ ဒုက္ခာ, ဇရာပိ ဒုက္ခာ, ဗျာဓိပိ ဒုက္ခော, မရဏံပိ ဒုက္ခံ, အပ္ပိယေဟိ သမ္ပယောဂေါ ဒုက္ခော, ပိယေဟိ ဝိပ္ပယောဂေါ ဒုက္ခော, ယံပိစ္ဆံ န လဘတိ တံ ပိ ဒုက္ခံ, သံခိတ္တေန ပဉ္စုပါဒါနက္ခန္တာ ဒုက္ခာ။

မွေးဖွားခြင်း (ဇာတိ), အိုခြင်း (ဇရာ), နာခြင်း(ဗျာဓိ), သေခြင်း (မရဏ), မနှစ်သက်သောသူ, မနှစ်သက်သောအရာတို့နှင့် ကြုံတွေ့ရခြင်း (အပ္ပိယေဟိ သမ္ပယောဂေါ), နှစ်သက်သောသူ, နှစ်သက်သောအရာတို့နှင့် ကွဲကွာရခြင်း (ပိယေဟိ ဝိပ္ပယောဂေါ), လိုချင်သည်တို့ကို မရခြင်း (ဣစ္ဆိတာလာဘ) တို့သည် ဒုက္ခများ ဖြစ်သည်။ စိတ်မချမ်းသာခြင်း, စိတ်ဆင်းရဲခြင်း, ထိတ်လန့်ခြင်း, စိုးရိမ်ပူပန်ခြင်း, ငိုကြွေးခြင်းတို့ကို ‘ဒုက္ခ’ ဟုခေါ်သည်။ အကျဉ်းချုပ်အားဖြင့်ဆိုက ဥပါဒါနက္ခန္ဓာ ၅-ပါးတို့သည် ‘ဒုက္ခ’ ဖြစ်သည်ဟု ဓမ္မစကြာဒေသနာတွင် ဟောကြားထား၏။

‘ခန္ဓာ’ဟူသော ပါဠိဝေါဟာရသည် ‘အပေါင်းအစု, အစုအဝေး’ဟု အဓိပ္ပါယ်ရသည်။ Aggregates ဟု အင်္ဂလိပ်ဘာသာ ပြန်လေ့ရှိသည်။ မြန်မာ အသုံးအနှုန်းတွင် ‘ခန္ဓာ’အား ‘ကိုယ်’ဟူသော ဝေါဟာရနှင့်တွဲဖက်၍ ‘ခန္ဓာကိုယ်’ဟုသုံးစွဲသည့် ကာယ (Body) ဟူသော အဓိပ္ပါယ်မျိုး မဟုတ်။ ‘ခန္ဓာ’သည် အာရုံတို့အား တွေ့ကြုံခံစားခိုက်တွင် ဖြစ်ပျက်နေသော တရားများကို ဆိုလိုသည်။ ပါဝင်ပတ်သက်နေသော တရားများကို ဆိုလိုသည်။ အာရုံသိမှုအတွေ့အကြုံ (experience) အား ခွဲခြမ်းစိတ်ဖြာကြည့်ပါက အုပ်စုငါးစု ပါဝင်ပတ်သက်နေသည်။ ယင်း အုပ်စု ငါးစု, အစုအပေါင်း ငါးပါးအား ခန္ဓာငါးပါး (ပဉ္စ + ခန္ဓာ = ပဉ္စက္ခန္ဓာ) ဟုခေါ်သည်။

စံပယ်ပန်းတစ်ပွင့်အား မြင်သောအခါ အဆင်းအာရုံကို သိခြင်းဟူသော သိမှုဝိညာဏ် (consciousness) ဖြစ်သည်။ စံပယ်ပန်းဟု အမှတ်ပြု၍ သိသော သညာ (perception) ဖြစ်သည်။ သာယာသော ခံစားမှု ဝေဒနာ (feeling) ဖြစ်သည်။ ထိုအာရုံ, မျက်စိအကြည်နှင့် သိစိတ်ဝိညာဏ်တို့ ထိတွေ့ခြင်းဟူသော ဖဿ (contact) ဖြစ်သည်။ အခြားအာရုံများအား အာရုံမပြုပဲ စံပယ်ပန်းအား အာရုံပြုခြင်းဟူသော မနသိကာရ (attention) ဖြစ်သည်။ သိခြင်း, မှတ်သိခြင်း, ခံစားခြင်း, ထိတွေ့ခြင်းစသောတရားတို့အား သိစေ, မှတ်သိစေ, ခံစားစေ, ထိတွေ့စေရန် စေ့ဆော်ပေးသော စေတနာ (intention) လည်း ဖြစ်သည်။ ဤဖဿ, မနသိကာရ, စေတနာစသော ပြုပြင်စီရင်တတ်သော သင်္ခါရတရားများ (mental formations) ဟုခေါ်သည်။ အဆင်းအာရုံနှင့် မျက်စိအကြည်ဟူသော ရုပ်တရားများလည်း ဖြစ်သည်။ စံပယ်ပန်းတစ်ပွင့်အား မြင်သော အာရုံအတွေ့အကြုံတွင် ဤနည်းအားဖြင့် ရုပ်, ဝေဒနာ, သညာ, သင်္ခါရာ, ဝိညာဏ်ဟူသော ခန္ဓာငါးပါးဖြစ်ပေါ်သည်။

“အတိတ်, အနာဂတ်, ပစ္စုပ္ပန်, အတွင်း, အပြင်, အကြမ်း, အနု, အယုတ်, အမြတ်, အဝေး, အနီး…အလုံးစုံသော” အာရုံအတွေ့အကြုံများမှ ရုပ်တရားအားလုံးအား စုပေါင်း၍ ရုပ်အစုဝေး (ရူပက္ခန္ဓာ) ဟုခေါ်သည်။ ခံစားမှုအားလုံးအား ခံစားမှုအစုအဝေး (ဝေဒနာက္ခန္ဓာ)ဟုခေါ်သည်။ မှတ်သားမှု အားလုံးအား မှတ်သားမှုအစုအဝေး (သညာက္ခန္ဓာ)၊ ပြုပြင်စီရင်မှု အားလုံးအား ပြုပြင်စီရင်မှုအစုအဝေး (သင်္ခါရက္ခန္ဓာ)၊ အာရုံသိမှု အားလုံးအား သိမှုအစုအဝေး (ဝိညာဏက္ခန္ဓာ)ဟု ခေါ်သည်။

ထို ခန္ဓာငါးပါးမှ တစ်ပါးပါးကိုဖြစ်စေ, အားလုံးကိုဖြစ်စေ ပုထုဇဉ်က ‘ငါ’ဟု မှတ်ယူထားသည်။ ‘ငါ့ဟာ’ဟု မှတ်ယူထားသည်။ သာမန်မျှ မှတ်ယူခြင်းမျိုးမဟုတ်။ ဖားကို မြွေဖမ်းသကဲ့သို့ မလွှတ်တမ်း ဆုပ်ကိုင်ထားခြင်းမျိုး ဖြစ်သည်။ ယင်းကို “စွဲလမ်းခြင်း” (ဥပါဒါန) ဟုခေါ်သည်။ ဥပါဒါန်ဖြင့် စွဲလမ်းသော ခန္ဓာငါးပါးအား ပဉ္စုပါဒါနက္ခန္ဓာ (ပဉ္စ + ဥပါဒါန + ခန္ဓာ) ဟုခေါ်သည်။ သင်္ခါရတရားဟူသမျှတို့သည် မမြဲ။ မိမိက “ငါ, ငါ့ဟာ”ဟု စွဲလမ်းမှတ်ယူထားသော အရာတို့ မမြဲ, ပျက်စီး, ဖောက်ပြန်သောအခါ၊ စိတ်ပျက်ခြင်း, ထိတ်လန့်ခြင်း, စိတ်ပူပန်ခြင်း, စိတ်ဆင်းရဲခြင်းတို့ ဖြစ်သည်။ ဤသည်ကိုပင် ဓမ္မစကြာဒေနာတွင် “သံခိတ္တေန ပဉ္စုပါဒါနက္ခန္ဓာ ဒုက္ခာ- အကျဉ်းအားဖြင့် စွဲလမ်းရာ ခန္ဓာငါးပါးသည် ဒုက္ခဖြစ်၏” ဟုဟောကြားထားခြင်း ဖြစ်သည်။

“ဒုက္ခသည် စွဲလမ်းရာ ခန္ဓာငါးပါးဖြစ်သည်”ဟုသိခြင်းသည် ပထမအရိယသစ္စာဖြစ်သော ဒုက္ခသစ္စာကို သိခြင်းဖြစ်၏။

*****
စာညွှန်း
၁။ သံ-၅-၁၀၈၁-သစ္စသံယုတ်-ဓမ္မစက္ကပဝတ္တနသုတ်
၂။ သံ-၃-၇-ခန္ဓသံယုတ်-နကုလပိတုဝဂ်-ဥပဒါနပရိတဿနာသုတ်
၃။ မ-၃-၈၆၊ဒေဝဒဟဝဂ်-မဟာပုဏ္ဏမသုတ်
၄။ မ-၁-၃၀၆၊ သြပမ္မဝဂ်-မဟာဟတ္ထိပဒေါပမသုတ်

2 comments:

nlt said...

First of all let me say this is a fantastic article. I've just started trying to understand the basics and I find this perfectly pieced as intended to be.

I just find it to be a little confusing on the following though.
"ဤဖႆ, မနသိကာရ, ေစတနာစေသာ ျပဳျပင္စီရင္တတ္ေသာ သခၤါရတရားမ်ား (mental formations) ဟုေခၚသည္။ အဆင္းအာ႐ံုႏွင့္ မ်က္စိအၾကည္ဟူေသာ ႐ုပ္တရားမ်ားလည္း ျဖစ္သည္။ စံပယ္ပန္းတစ္ပြင့္အား ျမင္ေသာ အာ႐ံုအေတြ႔အႀကံဳတြင္ ဤနည္းအားျဖင့္ ႐ုပ္, ေ၀ဒနာ, သညာ, သခၤါရာ, ၀ိညာဏ္ဟူေသာ ခႏၶာငါးပါးျဖစ္ေပၚသည္။"

Last of all- what is နိကာယ္ - or was I just not paying attention? :-)
Thank you so much and hope to read beyond part 3.

sonata-cantata said...

နိကာယ္ဆိုတာ ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားထားတဲ့ တရားအစုအေ၀း (collections of Buddha’s teaching) ပါပဲ။ ပိဋကသံုးပံုလို႔ဆိုရင္လည္း မမွားပါဘူး။ “နိကာယ္ငါးရပ္ မိတ္ဆက္” http://sonata-cantata.blogspot.com/2008/11/blog-post_15.html မွာလည္း ဖတ္ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။

ဘယ္အပိုင္းမွာ ႐ႈပ္သြားလဲဆိုတာ မေသခ်ာလို႔ “ခႏၶာငါးပါးျဖစ္ေပၚပံု”ပဲ ကိုျပန္ၿပီး ရွင္းျပပါရေစ။ ခႏၶာငါးပါးဆိုတာ ျမင္ျခင္း, ၾကားျခင္း, နံျခင္း စတဲ့ အာ႐ံုသိမႈေတြျဖစ္ခိုက္မွာ ျဖစ္ေပၚေန, ပါ၀င္ပတ္သက္ေနတဲ့ တရားေတြကို ေခၚတာပါ။ ဥပမာ ျမင္ျခင္းလို႔ဆိုရင္ မ်က္စိအၾကည္ဆိုတဲ့ Sense organ ရွိရပါတယ္ (ျပတင္း,တံခါး - ဒြါရလို႔လည္း ေခၚပါတယ္)။ ျမင္စရာ အဆင္းအာ႐ံုရွိရပါတယ္။ ဒါေတြက ႐ုပ္တရားေတြပါ။ မ်က္စိအၾကည္ကိုမွီၿပီး အျပင္က အဆင္းအာ႐ံု visual object (ဥပမာ စံပယ္ပန္းတစ္ပြင့္ရဲ့ အဆင္း) ကို ျမင္တဲ့ အသိစိတ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ အာ႐ံုသိစိတ္ကို ‘၀ိညာဏ’ consciousness လို႔ေခၚပါတယ္။

သိစိတ္ဟာ သူဟာသူ ျဖစ္တည္ႏိုင္စြမ္းမရွိပါဘူး။ အာ႐ံုကို သိမႈအျဖစ္သာ ျဖစ္ၾကရပါတယ္။ ျမင္သိစိတ္, ၾကားသိစိတ္, … ေတြးႀကံသိစိတ္လို႔ အာ႐ံုသိမႈအျဖစ္သာ ၀ိညာဏ္ျဖစ္ပါတယ္။ ၀ိညာဏ္ဟာ အာ႐ံုနဲ႔ ဒြါရေပၚမွာတင္ တည္ေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အာ႐ံုေ႐ြးခ်ယ္မႈသေဘာေပၚမွာလည္း တည္ပါတယ္။ ဥပမာ ပန္းဥယ်ာဥ္ထဲမွာ ပန္းေတြအမ်ားႀကီးရွိတဲ့အနက္ ႏွင္းဆီ, ကန္႔ေကာ္စတဲ့ ပန္းေတြကို မၾကည့္ပဲ စံပယ္ပန္းကို ေ႐ြးၾကည့္လိုက္လို႔ ‘စံပယ္ပန္းကိုျမင္ျခင္း’ ဆိုတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီသေဘာကို ျမန္မာလို အာ႐ံုျပဳတယ္, ႏွလံုးသြင္းတယ္ စသျဖင့္ ေခၚေလ့ရွိပါတယ္။ ပါဠိလိုေတာ့ ‘မနသိကာရ’လို႔ေခၚပါတယ္။

အာ႐ံု, ဒြါရ, ၀ိညာဏ္ဆိုတဲ့ သံုးခု ေပါင္းဆံုမိျခင္းဟာ အာ႐ံုအေတြ႔အႀကံဳျဖစ္မႈရဲ့ အေျခခံသေဘာပါပဲ။ ဒီလိုေပါင္းဆံုမိျခင္းကို ပါဠိလို ‘ဖႆ’ လို႔ေခၚပါတယ္။ တိုက္႐ိုက္ ဘာသာျပန္ရင္ ထိေတြ႔ျခင္း (contact) လို႔အဓိပၸါယ္ရ ပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ “သိစိတ္သည္ ဒြါရမွတဆင့္ ျပင္ပအာ႐ံုကို ထိေတြ႔ျခင္း”လို႔ နားလည္ႏိုင္ပါတယ္။ ဖႆဟာ foundation of experience ပါ။ ဖႆကိုမွီၿပီးမွ အာ႐ံုကို ဒါဟာ စံပယ္ပန္းပဲလို႔ သိမွတ္ႏိုင္တဲ့ သညာ (perception) ျဖစ္ပါတယ္။ ဖႆကိုမွီၿပီးမွ ၾကည္ႏူးသာယာမႈဆိုတဲ့ ခံစားမႈ ေ၀ဒနာျဖစ္ပါတယ္။ ဖႆကိုမွီၿပီးမွ “ဘုရားတင္ဖို႔, ပန္ဖို႔, နမ္း႐ိႈက္ဖို႔ … ” စသျဖင့္ ႀကံ႐ြယ္မႈ, ေစ့ေဆာ္မႈ ‘ေစတနာ’ ျဖစ္ပါတယ္။ ‘ေစ့ေဆာ္’ ဆိုတဲ့စကားမွာ ေစ့စပ္ျခင္း, ေဆာ္ၾသျခင္းလို႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ coordination လို႔နားလည္ႏိုင္ပါတယ္။ ေစတနာေၾကာင့္ သညာကလည္း သညာအလုပ္, ေ၀ဒနာကလည္း ေ၀ဒနာအလုပ္, ၀ိညာဏ္ကလည္း ၀ိညာဏ္အလုပ္ကို လုပ္ေစႏိုင္သည္။ ေစတနာရဲ့ ႀကံ႐ြယ္မႈ (intention) သေဘာက အနာဂတ္ကို ေရွး႐ႈေနလို႔ ေနာင္မွာ ၀ိညာဏ္အသစ္ အာ႐ံုသိမႈအသစ္ေတြကို ျဖစ္ေပၚေစပါတယ္။ ေစတနာက ေစ့ေဆာ္မႈ, ႀကံ႐ြယ္မႈေတြနဲ႔ ျပဳျပင္စီရင္ေပးေနတယ္လို႔လည္း (ပါဠိလို ‘သခၤါရ’) ေခၚေလ့ရွိပါတယ္။

ဒီလို ျမင္ခိုက္, ၾကားခိုက္, နံခိုက္… အာ႐ံုအေတြ႔ႀကံဳသိမႈ ျဖစ္ခိုက္မွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ တရားေတြကို ငါးစုခြဲၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။ ဥပမာ စံပယ္ပန္းတစ္ပြင့္ကို ျမင္ခိုက္မွာ
(၁) ႐ူပကၡႏၶာ - (စံပယ္ပန္း၏) အဆင္းအာ႐ံု ႏွင့္ မ်က္စိအၾကည္
(၂) ေ၀ဒနာကၡႏၶာ - ၾကည္ႏူးေသာခံစားမႈ
(၃) သညာကၡႏၶာ - (စံပယ္ပန္းဟု) မွတ္သိမႈ
(၄) သခၤါရကၡႏၶာ - ေစတနာ, ဖႆ, မနသိကာရ, ႏွင့္ အျခားေသာ ျပဳျပင္စီရင္သည့္ သေဘာမ်ား
(၅) ၀ိညာဏကၡႏၶာ - (စံပယ္ပန္း၏) အဆင္းအာ႐ံုကို ျမင္သိမႈ
ေတြျဖစ္ေပၚတာကို ခႏၶာငါးပါးျဖစ္ေပၚတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ရွင္းမွ ပိုၿပီး ႐ႈတ္သြားမလား။ ေမးတာတျခား ေျဖတာတျခားျဖစ္ေနမလားေတာ့ မသိပါ။