Tuesday, March 10, 2009

သံေ၀ဂ

တမလြန္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး လူတခ်ိဳ႕ကိုေမးစမ္းၾကည့္မယ္ဆိုရင္… အခ်ိဳ႕က “ေသရင္ ျပတ္စဲသြားမယ္။ … ၿပီးဆံုးသြားမယ္။ ဆိုလိုတာက decompose ျဖစ္သြားမယ္။ molecules ေတြ… atoms ေတြအျဖစ္ပဲ ဆက္ရွိေကာင္းရွိလိမ့္မယ္” လို႕ဆိုမယ္။ ‘ငါ’ ဆက္ရွိမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူးလို႔ အဓိပၸါယ္ရတယ္။ အခ်ိဳ႕ကေတာ့ ‘ငါ’ ဟာ တမလြန္ဘ၀မွာ တစ္နည္းနည္း တစ္ဖံုဖံုနဲ႔ေတာ့ ဆက္ရွိေနမွာပါပဲလို႔ ယူဆၾကတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ “ေသျခင္းတရား”ဆို တဲ့ စည္းတစ္ခုနဲ႔ ျခားၾကည့္တဲ့အခါ၊ ‘ငါ’ ဆက္ရွိေနမယ္ (သို႔မဟုတ္) ‘ငါ’ ရွိမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး ဆိုတဲ့ေကာက္ခ်က္ကို ခ်ၾကလိမ့္မယ္။

အဲဒီ ‘ငါ’ဟာ ဘာလဲ…? Descarte က “ငါ စဥ္းစားတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ (စဥ္းစားေနတဲ့) ငါရွိတယ္” တဲ့။ “ေသျခင္းတရား”ဆို တဲ့ စည္းကိုေတာင္ ေတြးၾကည့္ေနစရာ မလိုပါဘူး။ ငါရွိေနတယ္ I am, I exist ဆိုတဲ့ အေျဖတစ္ခုရွိေနတယ္။ လူအမ်ားစုအတြက္ (တကယ္ေတာ့ လူတိုင္းနီးပါးပါပဲ)… စဥ္းစားတတ္၊ သိတတ္၊ ခံစားတတ္တဲ့ ငါဟာရွိေနတယ္။
ဗုဒၶ၀ါဒက I am နဲ႔ I am not … (I exist နဲ႕ I do not exist…) ကို အစြန္းတရား ႏွစ္ပါးလို႔ ေဟာထားတယ္။ ဟုတ္တယ္ … အစြန္းတရား ႏွစ္ပါးတဲ့။ “ငါရွိတယ္”လို႔ မယူခဲ့ရင္လည္း “ငါမရွိဘူးဆိုတဲ့” တစ္ျခားအစြန္းတဖက္ကို ေရာက္သြားမယ္။ ဗုဒၶ၀ါဒက “ငါမရွိဘူး”လို႔ သင္ၾကားေပးပါသလား…? စင္စစ္… “ငါမရွိဘူး” ဆိုတာဟာ သမၼာဒိ႒ိမဟုတ္၊ … ဥေစၧဒဒိ႒ိ သာျဖစ္တယ္။ အတၱာႏုဒိ႒ိ သာျဖစ္တယ္။ တစ္နည္းဆိုရင္လည္း… “နတိၱေမ အတၱာတိ” ငါ့မွာ ငါမရွိဘူး လို႔ျမင္ေနတာပဲ။ I am ကို ျငင္းပယ္ျခင္းဟာ I am not ဆိုတဲ့ အေျဖပဲရပါသလား…? ဗုဒၶက အလယ္လမ္းကေန “ေနေသာ ဟမသၼိ” Not ‘this am I’ – ‘ဒါဟာ ငါပဲ’လို႔ ၫႊန္ျပစရာ မရွိဘူးလို႔ အနတၱလကၡဏာသုတ္မွာ ေဟာခဲ့တယ္။ “ငါ့မွာ ငါမရွိဘူး” ဆိုတာနဲ႔ “ငါလို႔ထင္ထားတာ မဟုတ္ဘူး” ဆိုတာက တူသေယာင္နဲ႔ အမ်ားႀကီးကြဲတယ္။

လူေတြဟာ “ငါရွိတယ္” နဲ႔ “ငါမရွိဘူး” ၾကားမွာပဲ ႐ႈပ္ေနၾကတယ္။ Existentialists လို႔ေခၚတဲ့ ျဖစ္တည္မႈပဓာန၀ါဒီေတြ အပါအ၀င္ေပါ့။ တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ ကိုယ္႐ႈပ္ေနတာကို ႐ႈပ္မွန္းမသိဘူး။ ကိုယ့္ျပႆနာကို ကိုယ္ မသိဘူး။ တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့သိတယ္… ဒါေပမဲ့… ရွင္းရမဲ့အေျဖမရွိဘူး။ “ေမြးဖြားသည္ႏွင့္အမွ် ငါတည္ရွိ လာတယ္။ ဒါေပမဲ့… အဲဒီ ေမြးဖြားခ်ိန္ကစၿပီး အခ်ိန္ခ်ိန္တိုင္းမွာ… ငါဟာ ေသဖို႔ျဖစ္ႏိုင္ေနတယ္” လို ျဖစ္တည္မႈ၀ါဒီတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ Heideggerက ေျပာခဲ့ဖူးတယ္။ ဒီလို… ေသျခင္းနဲ႔ေတြ႕ေပးၿပီး… ကိုယ္အ႐ႈပ္ကိုျမင္ေအာင္ၾကည့္ခိုင္းရာမွာေတာ့ ျဖစ္တည္မႈ၀ါဒဟာ ဗုဒၶ၀ါဒနဲ႔ဆင္တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္တယ္။ တကယ္ေတာ့ ေသျခင္းတရားဆိုတာ ျဖစ္ႏိုင္ေျခေတြ အားလံုးကိုျငင္းပယ္လိုက္တဲ့ အရာပဲတဲ့…။ တနည္းေျပာရရင္… လူေတြရဲ့ ဇတ္႐ႈတ္ႀကီးဟာ (ေမ့ေနေတာင္… ဒါမွမဟုတ္ ေမ့ထားရင္ေတာင္) ေသျခင္းတရားနဲ႔ ထိပ္တိုက္ ရင္ဆိုင္ေတြ႕ေပးလိုက္တဲ့အခါ … ဘြင္းဘြင္းႀကီး ေပၚလာေတာ့တာပဲ။ အဲဒီ ကိုယ့္အ႐ႈပ္ကိုယ္ မျမင္တဲ့လူေတြကို… “ရယ္စရာေတြ႕လည္း နားမလည္ဘဲ ရယ္ေန၊ လြမ္းစရာေတြ႕လည္း နားမလည္ဘဲ လြမ္းေနၾကတဲ့လူေတြ … လူအစစ္မဟုတ္တဲ့လူေတြ (Inauthentic men)” လိ႔ု ျဖစ္တည္မႈ၀ါဒီေတြက ခပ္နာနာေလး ႐ႈတ္ခ်တယ္။ ဒါေပမဲ့ ျဖစ္တည္မႈ၀ါဒီေတြ ကိုယ္တိုင္ကလည္း အဲဒီအ႐ႈပ္ကို ရွင္းႏိုင္မဲ့… ေျဖေဆး မရွိေလေတာ့ “ကိုယ္ေသေန႔ကို ေစာင့္ေနရတဲ့ ေရာဂါသည္တစ္ဦး”လို သနားစရာပါပဲ။

လူေတြက… ေသျခင္းတရားကို ေၾကာက္ၾကတယ္။ အရပ္ထဲမွာ ဆိုရင္ “ေသ” စကားေျပာရင္… “ဟဲ့ ေကာင္ေလး… နိမိတ္မရွိ၊ နမာမရွိ” လို႔ လူႀကီးေတြက ႀကိမ္းေမာင္းတတ္ၾကတယ္။ မေၾကာက္ပါဘူး ဆိုသူေတြကလည္း… “အို… လူတိုင္းေသၾကရတာပဲ။ ငါတစ္ေယာက္တည္း ေသရတာမဟုတ္ဘူး” ဆိုၿပီးေတာ့ ေသျခင္းတရားက ထြက္ေျပး ေနၾကတယ္။ “နိစၥဓူ၀အလုပ္ေတြ၊ အေပ်ာ္အပါးေတြ၊ ပန္းခ်ီဆြဲတာ၊ ေရွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္ေတြျပန္ၿပီး စားၿမံဳျပန္တာ…. စသျဖင့္၊ စသျဖင့္ေတြနဲ႔ အခ်ိန္ေတြကို ေက်ာ္လြန္ၿပီး… ကိုယ့္ရဲ႕ ေသျခင္းတရားကို ေမ့ေလ်ာ့ထားၾကတယ္”တဲ့။ ဒါကိုပဲ ျဖစ္တည္မႈ၀ါဒီေတြက … သနားစရာလူေတြ၊ လူစင္စစ္ မျဖစ္ေသးတဲ့ လူေတြလို႔ ကင္ပြန္းတတ္လိုက္ၾကတယ္။

လူေတြက ေသျခင္းတရားကို “အမဂၤလာ၊ နိမိတ္ဆိုး” အျဖစ္ယူဆၾကတယ္။ ျမန္မာျပည္က စာေရးဆရာတစ္ဦးက စာေပေဟာေျပာပြဲတစ္ခုမွာ ေျပာဖူးတယ္။ က်ဳပ္တို႔ႏိုင္ငံက မတိုးတက္ဆို… အိမ္တကာလိုလိုမွာ… “ငါသည္မုခ်ေသရမည္၊ အခ်ိန္ပိုင္းသာလိုေတာ့သည္” ဆိုတဲ့ေဆာင္ပုဒ္ေလးကပ္ထားတာ ေတြ႕ေနရတယ္တဲ့။ ဗုဒၶကေတာ့ အဲဒီ ေသျခင္းတရားကို ျမင္ၿပီး၊ ေတာထြက္သြားတယ္။ ဗုဒၶစာေပေတြမွာ ေသျခင္းတရားကို “နိမိတ္ႀကီးေလးပါး” ထဲက တစ္ပါးအေနနဲ႔ ေတာင္ အေရးတယူျပဳရတယ္။ အျမင္ျခင္းက ကြာတယ္။ ဗုဒၶက ေသျခင္းတရားကို အၿမဲႏွလံုးသြင္းရမဲ့တရားလို႔… အဘိဏွသုတ္မွာ ေဟာထားတယ္။

တကယ္ေတာ့ ေသျခင္းတရားဆိုတာဟာ… အလြန္လြယ္ကူတဲ့ အရာတစ္ခုပါ။ တစ္ေလာကပဲ … မိတ္ေဆြတစ္ဦး ဦးေႏွာက္ ေသြးေၾကာေပါက္ၿပီး ဆံုးသြားတယ္။ လတ္တေလာမွာပဲ… ညီအရင္းနဲ႔မျခား အတူေန အတူႀကီးျပင္းလာခဲ့တဲ့ ၀မ္းကြဲညီတစ္ေယာက္… အသည္းကင္ဆာနဲ႔ ဆံုးသြားျပန္တယ္။ သတင္းကို အမွတ္မထင္ပဲ ၾကားလိုက္ရေတာ့… အရမ္းကို ၀မ္းနည္းသြားတယ္။ အဲဒီထက္… အရမ္းကိုတုန္လႈပ္သြားၿပီး… ဘယ္လိုမွ မယံုႏိုင္သလိုျဖစ္သြားတယ္။ “လူဆိုတာ ေသမ်ိဳးပဲ… အခ်ိန္မေ႐ြးေသႏိုင္တာပဲ”… လို႔ theoretically လက္ခံထားတယ္ ဆိုေပမဲ့၊ တကယ္တမ္း ႀကံဳလာရင္… ရင္ဆိုင္ရဲ ပါရဲ႕လား။ ေသျခင္းတရားဆိုတဲ့ သေဘာဟာ မိမိနဲ႔ နီးစပ္လာတာနဲ႔ အမွ်… ေခ်ာက္ခ်ားစရာတစ္ခု ျဖစ္လာတယ္။ “လူဆိုတာ ေသမ်ိဳးပဲ” ဆိုတာဟာ objective truth အေနနဲ႔ မွန္ေပမဲ့… ကိုယ္နဲ႔သိပ္ မဆိုင္တဲ့ ယုတၱိေဗဒအဆိုတစ္ခုလို … အေတာ္ေလး အသက္ကင္းမဲ့တဲ့… အမွန္တရား ျဖစ္ေနတယ္။ “ငါ ေသရေတာ့ မွာပါလား”… “ငါနဲ႔ နီးစပ္သူ တစ္ဦးဦး ေသရေတာ့မွာ ပါလား”… ဆိုမွ objective truth ေဘာင္ကလြန္လာၿပီး subjective truth နယ္ထဲ၀င္လာတယ္။ ေၾကာက္တယ္ဆိုတာ… တစ္ခုခုျဖစ္မွာ ေၾကာက္တာ။ “ငါ ရွိေတာ့မွာ မဟုတ္ဘူး”… “ငါနဲ႔ ခြဲရေတာ့မယ္” လို႔ စိုးရိမ္တာ...။

တကယ္ေတာ့ ဗုဒၶက အဘိဏွသုတ္ ေန႔စဥ္ပြားခိုင္းတာဟာ … ေသျခင္းတရားကို ေၾကာက္ဖို႔ မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ့္ ျပႆနာ ကိုယ္ျမင္ဘို႔။ တစ္ခုခု လုပ္ဖို႔ လိုေနၿပီဆိုတဲ့…. sense of urgency ၀င္ဖို႔။ … သံေ၀ဂရဖို႔။ သံေ၀ဂမွ အစပင္… သတိတရား၀င္… အနိစၥ လကၡဏာျမင္… ဒုကၡ အစစ္အမွန္တြင္(တြင္)… အနတၱ လကၡဏာထင္(ထင္ရွား)…

“ငါလို႔ထင္ထားတာ မဟုတ္ဘူး”

(7 December, 2002 က ခ်ေရးထားေသာ အေတြးမ်ား)
ဧရာ(မႏၲေလး)

7 comments:

Ko Paw said...

ဆရာေဖျမင့္ရဲ႕ မရဏာႏုႆတိ ဆုိတဲ့ ၀တၳဳေလးကုိ ၫႊန္းခ်င္ပါတယ္။ မရဏာႏုႆတိႏွင့္အျခား၀တၳဳတုိမ်ားဆုိတဲ့ စာအုပ္မွာ ပါပါတယ္။ ေဖျမင့္ရဲ႕ ကုိယ္တုိင္ေရး၀တၳဳေတြေပါ႔။

သူ႕၀တၳဳထဲက ဇာတ္ေကာင္ေတြးေနတာကလည္း ကုိဧရာရဲ႕ ေတြးလုံးမ်ဳိးနဲ႔ ခပ္ဆင္ဆင္ပဲ။ ပထမက ေသျခင္းတရားက ကုိယ္နဲ႔မဆုိင္သလုိေနခဲ့ၿပီး ကုိယ့္ပတ္၀န္းက်င္ကုိ ေရာက္လာမွ အလန္႔တၾကားျဖစ္သြားတတ္တာမ်ဳိးလည္း ပါတယ္။ သူကလည္း ေသျခင္းတရားနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အယူအဆအမ်ဳိးမ်ဳိးအေပၚ ေစာင္းပါးရိပ္ေျခ ထည့္သြင္းေျပာၾကားသြားတယ္။

ဒါေပမယ့္ ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္နဲ႔ေသရေတာ့မယ့္ သူ႔ဇာတ္ေကာင္က ေလာကႀကီးရဲ႕ မတရားပုံနဲ႔ ဆုိးရြားလွတဲ့ သူ႕ကံၾကမၼာကုိ စိတ္နာက်ည္းစြာေတြးေတာေနပုံကုိ ေရးထားတာ။ ဖတ္ရတဲ့လူအဖုိ႔ကေတာ့ ၿပဳံးခ်င္စရာေပါ႔။

ေမေအာင္ said...

ကံတို႔ အက်ိဳးေပးတို႔နဲ႔မ်ား...
နည္းနည္း ဆိုင္ေသးလားလို႔။
အေမေစာကေတာ႔ ေျပာတတ္တယ္
“ကံအေၾကာင္းတရားကေတာ႔ ၾကံတစ္ေခ်ာင္း ႏွစ္ျပားပဲ ” တဲ႔

tg.nwai said...

theory ကို အမွန္တကယ္ အသံုးခ်နုိင္ဖုိ႔ လုိအပ္ေနပါတယ္ ဆရာ.. တကယ္ေတာ႔ ငါ ဆိုတာပါမွ ပိုနားလည္ၾကတာကိုး။ နာေရးဖတ္ရင္ေတာင္မွ..ငါ နဲနဲ သိရင္ နဲနဲတုန္လႈပ္..မ်ားမ်ားရင္းနွီးရင္ မ်ားမ်ားတုန္လႈပ္..ငါကိုယ္တုိင္ဆိုရင္ေတာ႔ ေဆာက္တည္ရာ ဘယ္နား သြားရွာရပါ႔...။

တန္ခူး said...

ကိုယ္နဲ ့ရင္းနွီးတဲ့သူေတြရဲ့ ေသဆံုးျခင္းကို ျမင္ရၾကားရတဲ့အခါ
တုန္လွ ုပ္၀မ္းနည္းစိတ္မေကာင္းတာမ်ားေပမယ့္ ကြ်န္မသိပ္ခ်စ္တဲ့ သူငယ္ခ်င္း(ဆရာ့တပည့္) ေသဆံုးသြားတဲ့အခါ ပထမေတာ့ ၀မ္းနည္းပူေဆြး ယူက်ံဳးမရ ျဖစ္ခဲ့ေပမယ့္ ေသတတ္လြန္းတဲ့ သူက ေသျခင္းတရားကို ေမ့ေလ်ာ့ေနတဲ့(တမင္ မသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေနတဲ့) ကြ်န္မတို ့ကို ေကာင္းေသာေသနည္းကို နည္းလမ္းျပသြားတာ ျပန္ေတြးမိတိုင္း ‘ငါ’ကိုစြဲလန္းေနတဲ့စိတ္ေတြ ေပ်ာက္ေပ်ာက္သြားတယ္ဆရာ… သူ ့ကို သတိရတိုင္း တရားထိုင္ျဖစ္ေအာင္ သူရဲ့ ကုသိုလ္စိတ္ေတြက ၾကီးမားလွတယ္ဆရာ… ဒါေပမယ့္ အခ်ိန္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ‘ငါ’ထဲမွာ ေမ့ေမ်ာလို ့့… သံေ၀ဂက တကယ္သံေ၀ဂရေစပါတယ္ဆရာ… ေနာက္ျပီး ဆရာ့ရဲ့ ဒီပို ့စ္ကို ဖတ္ျပီး သူ ့ကို သြားသတိရမိတယ္… အင္း… ဒီညေတာ့ တရားထိုင္ျဖစ္မွာေသခ်ာတယ္… (မဆူနဲ ့ေနာ္ဆရာ)

Kay said...

စိတ္၀င္စားစရာ- အေတြးပြားစရာပါပဲ။
ဟုတ္တယ္- မသိဂီ ၤ ႏြယ္ ေျပာသလို.. ေသတဲ့သူနဲ႕ ခင္မင္ရင္းႏွီးမူ နီးလာေလေလ.. တုန္လွဳပ္လာေလေလပါပဲ။ ေနာက္ဆံုး..ကိုယ္ တိုင္ ဆိုတဲ့ နယ္ပယ္ထဲေရာက္လာမွာ ဆိုရင္ေတာ့..ခုေတာင္ မေရးရဲဘူး။

ႏွလံုးသြင္းတာကေတာ့..သြင္းေနၾကတာပါပဲ.. ဒါေပမဲ့.. အဲဒီ သြင္းေနတဲ့ တရားနဲ႕အျပိဳင္ တရား တခုက..အထဲမွာ ဆန္႕က်င္ရွိေနျပန္တာကိုလဲ..တခါတေလ ေတြ႕ေနရတယ္။

သက္ေဝ said...

အခုရက္ပိုင္းေလး အတြင္းမွာပဲ ကိုယ္နဲ႕ အလြန္နီးကပ္တဲ့ ဦးေလးတစ္ေယာက္ ေရာဂါနာမည္ ရွာေဖြလို႕ မၿပီးတၿပီး ေရာဂါနာမည္ တပ္ဆံ့ဆဲဆဲမွာပဲ ဆံုးပါးသြားပါတယ္...။ ေသျခင္းတရား ဆိုတာ အခ်ိန္အခါမေရြး ေရာက္လာႏိုင္တဲ့ အရာတစ္ခုလို႕ အၾကိမ္ၾကိမ္ သိျမင္ ႏွလံုးသြင္းခဲ့ေပမယ့္ တကယ္ေတြ႕ၾကံဳလာရေတာ့ အားလံုးကို ေမ့သြားသလိုပါပဲ...

ဒီစာေလးကို လာဖတ္ၿပီးတာ ၃ ခါရွိပါၿပီ... ေသာကေတြ ေ၀ေနတုန္းမို႕ ဘာေရးရမွန္းမသိပဲ ျပန္သြားခဲ့တာ...
အခုေနာက္တခါ ေသေသခ်ာခ်ာလာ ျပန္ဖတ္ပါတယ္။ ကိုယ့္အတြက္မ်ား ေရးထားေပးသလားလို႕ ထင္ရေလာက္ေအာင္ တိုက္ဆိုင္ ေကာင္းမြန္တဲ့ သံေ၀ဂ ပိုစ့္ေလးကို ဆံုးမစာတစ္ခုလိုပဲ အထပ္ထပ္ ျပန္ဖတ္သြားပါတယ္။
ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ကိုဧရာ...

Hmoo said...

Really good for us,Thax 2 much...