Sunday, June 7, 2009

ေမတၱာ - ရန္ပြဲ

ေမတၱာဟူသည္ ရန္သူမိတ္ေဆြမခြဲျခားပဲ တစ္ဖက္သားအေပၚ ေကာင္းေစလိုေသာ စိတ္ျဖစ္သည္။ ပူေလာင္သည့္ သေဘာရွိေသာ ေဒါသ၏ ဆန္႔က်င္ဖက္ျဖစ္ေသာ ေမတၱာစိတ္သည္ ေအးျမ၏။ အလြန္ေအးျမ၍ အင္အားႀကီးေသာ ရန္သူမ်ားကိုပင္ ေပ်ာ့ေျပာင္းသြားေစႏိုင္သည္။ ေမတၱာလက္နက္ဟု တင္စားေလ့ ရွိၾကေသာ္လည္း ေမတၱာျဖင့္ အႏိုင္ယူျခင္းသည္ ရန္သူကို ေခ်မႈန္းပစ္လိုက္ျခင္း မဟုတ္။ စင္စစ္ ရန္သူသည္လည္း ေအာင္ျမင္မႈရသြား၏။ လူဆိုးႀကီး အဂၤုလိမာလသည္ ရဟႏၲာမေထရ္တစ္ပါး ျဖစ္သြားခဲ့သည္။ ဗုဒၶေျခေတာ္ရင္းသို႔ ၀ပ္စင္းသြားေသာ နာဠာဂီရိဆင္သည္လည္း ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္သူတို႔၏ ေကာင္းခ်ီးေပးမႈကို ခံရသည္။ ေမတၱာလက္နက္သည္ ရန္သူကို မိမိဖက္ပါလာေအာင္ စည္း႐ံုးႏိုင္ေသာ လက္နက္မ်ိဳးျဖစ္၍ ေမတၱာျဖင့္ ေအာင္ႏိုင္ျခင္းသည္ win-win ေခၚ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ အက်ိဳးရွိသည့္ အႏိုင္ရျခင္းမ်ိဳးျဖစ္သည္။

ေမတၱာသည္ ေအးျမ အစြမ္းထက္သည့္အားေလ်ာ္စြာ ေမတၱာအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးရျခင္းသည္လည္း ေကာင္းျမတ္၏။ တရားေဆြးေႏြးျခင္းကို “ဓမၼသာကစၧာ” မဂၤလာဟုေခၚသည္။ တရားေဆြးေႏြးျခင္းျဖင့္ တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး အျမင္ျခင္း, အေတြ႔အႀကံဳျခင္း ဖလွယ္ႏိုင္သည္။ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုအေပၚတြင္ ႐ႈေထာင့္အမ်ိဳးမ်ိဳးမွ ၾကည့္ျမင္တတ္၊ ပိုင္းျခားေ၀ဖန္တတ္လာ၍ အျမင္က်ယ္ေစသည္။ ဗုဒၶက ႐ႈေထာင့္တစ္ခုတည္းမွသာ တစ္ဖက္သတ္ျမင္တတ္ေသာ “ဧကံသ၀ါဒ”ကို အားမေပး။ ႐ႈေထာင့္စံုမွ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခား၍ ျမင္တတ္ေျပာတတ္ေသာ “၀ိဘဇၨ၀ါဒ” ကိုသာ အားေပးသည္။ တရားစကား၀ိုင္းမ်ားက ၀ိဘဇၨဉာဏ္ ရင့္သန္ေစႏိုင္သည္။ အျမင္က်ယ္ေစ, သေဘာထားႀကီးေစ၍ unity in diversity ေခၚ မတူကြဲျပားေသာ အျမင္မ်ားအၾကား ညီညြတ္မွ်တစြာေနထိုင္တတ္ရန္ ေလ့က်င့္ေပးရာလည္း ေရာက္သည္။

ဓမၼသာကစၧာ မဂၤလာအရ ဒုကၡအေၾကာင္း, ငရဲအေၾကာင္း, အသုဘကမၼ႒ာန္းအေၾကာင္းတို႔ ေဆြးေႏြးရျခင္းသည္လည္း မဂၤလာပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဒုကၡ, ငရဲ, အသုဘကမၼ႒ာန္းတို႔သည္ အေၾကာင္းအရာပိုင္းအရ စက္ဆုပ္ ႐ြံရွာဖြယ္မ်ားျဖစ္ေန၍၊ ေမတၱာ အေၾကာင္းေဆြးေႏြးရေသာ မဂၤလာက ပို၍ ၿငိမ္သက္ေအးျမပါသည္။ ေမတၱာစကား၀ိုင္းသည္ အေကာင္းတကာ အေကာင္းတို႔ စုေနေသာ မဂၤလာျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ တခါတရံတြင္ ေဆြးေႏြးသူတို႔က မိမိ၏ အသိအျမင္ကိုသာ ဦးစားေပးလြန္းပါက တဖက္အျမင္တို႔ႏွင့္ ညိႇႏိုင္းမယူႏိုင္ေတာ့ပဲ တစ္ဖက္သားအား အထင္အျမင္ေသးျခင္း၊ ကဲ့ရဲ့႐ႈတ္ခ်လိုျခင္းတို႔ ျဖစ္ေပၚလာတတ္သည္။ ေဆြးေႏြးပြဲအျဖစ္မွ ရန္ပြဲအသြင္ ကူးေျပာင္းသြားတတ္သည္။ ရန္ပြဲတကာ ရန္ပြဲတို႔တြင္ ေမတၱာအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးရင္း ျဖစ္ေပၚရေသာ ရန္ပြဲက အ႐ုပ္ဆိုး အက်ည္းတန္လြန္းသည္ဟု ေတြးမိပါသည္။ ေမတၱာ၏ win-win သေဘာထားတို႔လည္း မထားႏိုင္ေတာ့။ ဓမၼသာကစၧာမွ ရႏိုင္မည့္ unity in diversity အက်ိဳးလည္းမရႏိုင္ေတာ့။ မူလ ရည္႐ြယ္ခ်က္ေကာင္းမ်ားမွလည္း ေသြဖီသြားသည္။ ေမတၱာသုတ္လာ ဂါထာတစ္ပိုဒ္ျဖင့္ ေမတၱာရန္ပြဲမ်ား ကင္းရွင္းပါေစဟု ေမတၱာအာသီသ ျပဳလိုက္ရပါသည္။

“န ပေရာ ပရံ နိကုေဗၺထ၊ နာတိမေညထ ကတၳစိ န ကၪၥိ။
ဗ်ာေရာသနာ ပဋိဃသည၊ နာညမညႆ ဒုကၡမိေစၧယ်။”

လူအခ်င္းခ်င္း လွည့္ပတ္ျခင္း ကင္းရွင္းၾကပါေစ။
အထင္ေသးျခင္း အခ်င္းခ်င္း ကင္းရွင္းၾကပါေစ။
ဆင္းရဲလိုျခင္း အခ်င္းခ်င္း ကင္းရွင္းၾကပါေစ။

ဧရာ (မႏၲေလး)

13 comments:

Mae said...

ေရးထားတာ ပညာပါလုိက္တာ၊ ေသခ်ာဖတ္သြားပါတယ္၊ အဲ့ဒီလုိ စဥ္းစားဖူးေပမယ့္ မသီတာလုိေတာ့ မေရးတတ္ဘူး

ရြာသားေလး၀ိုင္တီယူ said...

အမေရ လာေရာက္မွတ္သားသြားပါတယ္ခင္ဗ်ာ

sonata-cantata said...

Mae နဲ႔ ရြာသားေလးေရ မသီတာ ေရးတာ မဟုတ္ပါဘူး၊ ကိုဧရာေရးတာပါ။

ညီမေလး said...

ၿပန္လည္မွ်ေ၀ခြင္႕ၿပဳပါ...

sonata-cantata said...

ရပါတယ္ ခင္ဗ်ာ

sonata-cantata said...

(C Box မွ)
Jun 09, 03:26
tg: သီတာေရ.. တခါတေခါက္ ေရာက္ခဲ႔ ဖတ္ခဲ႔.. ေနေကာင္းၾကလား

တန္ခူး said...

စာတပုဒ္လံုးက အနွစ္သာရျပည့္၀ မွတ္သားအတုယူဖြယ္မို ့ ေက်းဇူးပါဆရာ... ခုေလာေလာဆယ္ ျမင္ေတြ ့ၾကားေနရတဲ့ ျပႆနာေတြအတြက္ ေဆးေကာင္းတခြက္ပါပဲ... မတူကြဲျပားေသာ အျမင္မ်ားအၾကား ညီညြတ္မွ်တစြာေနထိုင္ၾကိဳးစားေအာင္ျမင္တဲ့ေန ့ အျမန္ေရာက္ခ်င္လွေပါ့...

Yu Wa Yi said...

သို႔ဆိုက အၾကမ္းမဖက္ေသာ နည္းတို႔ျဖင့္ တုန္႔ျပန္၍ မရႏိုင္ေလာက္ေသာ အဓမၼတို႔၏ ရန္ကို အညံ့ခံရေတာ့မည္ေလာ…။ အဓမၼႀကီးစိုးမႈကို လက္ပိုက္ၾကည့္ေနရေတာ့မည္ေလာ…။ ျမစ္တစ္ဖက္ကမ္းသို႔ ကူးခပ္လိုေသာ ေယာက္်ားသည္ သစ္၀ါးတို႔ကို အမွီျပဳ၍ ကူးရသည္။ အကယ္၍ သစ္၀ါးတို႔ မရပဲ ေခြးေသေကာင္ပုတ္သာ ရပါကလည္း တစ္ဖက္ကမ္းသို႔ေရာက္ေရးကိုသာ ပဓာနထား၍ စက္ဆုပ္႐ြံ႐ွာဖြယ္ ေခြးေသေကာင္ပုတ္ကိုပင္ အမွီျပဳကာ ကူးသင့္ကူးရေပမည္။ စက္ဆုပ္ဖြယ္ အကုသိုလ္ျဖစ္မွန္း သိေသာ္လည္း၊ ထိုအကုသိုလ္ေၾကာင့္ အပါယ္ဘ၀က်ရမည္ကို သိေသာ္လည္း မိမိ၏ ဘ၀ကိုအနစ္နာခံ၍ မိမိ၏ ပတ္၀န္းက်င္ ေကာင္းစားေရး, အဓမၼမထြန္းကားေရးတို႔ကို ေဆာင္႐ြက္ၾကရသည္။ ဇာတ္ေတာ္တို႔တြင္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္လည္း ဓားလမ္းစဥ္ကို သံုးခဲ့ဖူးေသာ သာဓကမ်ားစြာရွိသည္။ သို႔ေၾကာင့္လည္း အေလာင္းေတာ္ဘ၀တြင္ အပါယ္ငရဲ က်ရသည္မ်ားလည္း ရွိသည္။ တိရစၧာန္ဘ၀ ေရာက္ရသည္မ်ား လည္းရွိသည္။ ဓားလမ္းစဥ္သည္ ေခြးေသေကာင္ပုတ္ကဲ့သို႔ပင္ စက္ဆုပ္ဖြယ္ျဖစ္၍ ပန္းတိုင္ေရာက္ေရး အတြက္သာ ျဖစ္ၿပီး၊ ဆက္လက္ ဖက္တြယ္ထားရမည့္ လမ္းစဥ္မ်ိဳး မဟုတ္။ မိမိဘ၀ေကာင္းစားေရး, မိမိ မိသားစုစား၀တ္ေနေရးအတြက္ ဓားလမ္းစဥ္ကို ကိုင္စြဲခဲ့ျခင္းမဟုတ္ပဲ အႏိုင္က်င့္ အဓမၼ၀ါဒတို႔ မလႊမ္းမိုးေစရန္ ေဆာင္႐ြက္ျခင္းသာ ျဖစ္ရသည္။

အဲဒီပို ့စ္ေလးနဲ ့ယွဥ္ၿပီးဖတ္ၾကည့္မိပါတယ္။

Ko Paw said...

ကုိဧရာ ခင္ဗ်ား….

ေမးစရာေလးတခုေပၚလာလုိ႔ပါ။ ပုိ႔စ္နဲ႔ေတာ့ ဆုိင္တယ္လည္းမဟုတ္ မဆုိင္ဘူးလဲမဟုတ္။

ဒီလုိပါ။ ႏုိင္ငံေရးအယူအဆအရဆုိရင္ေတာ့ က်ေနာ္ဟာ အၾကမ္းမဖက္နည္းလမ္းကုိ အႂကြင္းမဲ့ ယုံၾကည္ေထာက္ခံသူပါ။

ဒါေပမယ့္ ေအာင္ျခင္းရွစ္ပါးနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ စဥ္းစားစရာေလးေတြ ေပၚလာလုိ႔ပါ။ က်ေနာ့္နည္းတူ အေတြးတူတဲ့ လူေတြ၊ ေရးသားတာ ေျပာဆုိတာလည္း ၾကားဖူးပါတယ္။

ဒီလုိပါ။ ေအာင္ျခင္းရွစ္ပါးမွာ ေမတၱာဓါတ္နဲ႔ ဗုဒၶက ေအာင္ျမင္တယ္ဆုိတဲ့ေနရာမွာ နာဠာဂီရိဆင္တုိ႔ ဘာတုိ႔မွာ က်ေနာ္ ေတြးယူနားလည္ၾကည့္လုိ႔ ရပါတယ္။

သုိ႔ေသာ္ သစၥကပရဗုိဇ္လား၊ ဗကျဗဟၼာလား မသိ။ အဲသည္ႏွစ္ဦးထဲက တေယာက္ဟာ အမွားကုိ ၀န္မခံလုိဘူး။ အင္တင္တင္လုပ္ေနတယ္ေပါ႔။ အဲသည္အခ်ိန္မွာ ေနာက္ကေန (သိၾကားမင္းလား) ဘီလူးေယာင္ေဆာင္ၿပီး တင္းပုတ္နဲ႔ ထုမယ္လုပ္မွ မွားပါၿပီ ၀န္ခံေဖာ္ရတယ္။
(အလားတူပဲ…. အဂၤုလိမာလ၊ နေႏၵာပနႏၵနဂါးမင္း၊ မာရ္နတ္မင္း၊ စိဥၶမာဏ စတဲ့သူေတြမွာလည္း ေမတၱာသက္သက္နဲ႔ ေအာင္ႏုိင္တာထက္ တစုံတခုေသာ အျခား ပံ့ပုိးေပးတဲ့ နည္းလမ္းနဲ႔ ေအာင္ျမင္ေနသလုိပဲ။)

အဲသည္အျဖစ္အပ်က္ကုိ ၾကည့္ရင္ တခ်ဳိ႕ေသာပုဂၢဳိလ္ေတြဟာ ေမတၱာတုိ႔ ဉာဏ္ပညာတုိ႔သက္သက္နဲ႔ ျပဳျပင္လုိ႔ ရႏုိင္သလားဆုိတဲ့ အေတြးေပၚလာပါတယ္။ သူတုိ႔ နားလည္တဲ့ဘာသာစကား (တနည္း) သူတုိ႔ေၾကာက္တဲ့အရာတခုခုကုိ ျပၿပီးမွ ျပဳျပင္လုိ႔ ရႏုိင္တာလား လုိ႔ ေမးစရာ ရွိလာပါတယ္။

ကုိဧရာ ဘယ္လုိျမင္ပါသလဲ။ ကုိဧရာ့အေတြးကို က်ေနာ့္ကုိ ေ၀မွ်ေပးပါ။

ေလးစားခင္မင္စြာျဖင့္…
ကုိေပါ

sonata-cantata said...

စာလာဖတ္သူအားလံုးကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ ေကာ္မန္႔ေတြကို တေပါင္းတစည္းထဲ ျပန္လိုက္ပါတယ္။

“ေမတၱာ, က႐ုဏာ, မုဒိတာ” ရသခံစားမႈေဆာင္းပါးမ်ား စာအုပ္ အမွာစာမွာ

“ဗုဒၶဘုရားရွင္ဆိုတာ ေမတၱာအရွင္၊ ကရုဏာသခင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိင္း ဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားကို ဦးထိပ္ပန္ဆင္ၿပီး ေမတၱာတရားကို လက္ကိုင္ထားပြားမ်ားၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ္လို႔ ေမတၱာတရားကို နားမလည္တဲ့ နေႏၵာပနႏၵနဂါးမင္းလို အရိုင္းအစိုင္းကို ရင္ဆိုင္တဲ့အခါက်ေတာ့ ဗုဒၶဘုရားသခင္ပင္လွ်င္ နဂါးနားလည္တဲ့ ဘာသာစကားျဖစ္တဲ့ တန္ခိုးစြမ္းအားကို သူ႕ထက္အဆေပါင္းမ်ားစြာ သာလြန္ေၾကာင္း ျပသမာန္စြယ္က်ိဳးေစၿပီးမွ တရားျပ ခၽြတ္ေတာ္မူခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။” လို႔ လူထုစိန္၀င္းက ေရးေပးခဲ့ပါတယ္။


“ေမတၱာတို႔ ဉာဏ္တို႔သက္သက္နဲ႔ ျပဳျပင္လို႔ရႏိုင္ပါသလား” ဆိုတဲ့ေမးခြန္းမွာ ရတာေတြရွိသလို၊ မရတာေတြရွိပါတယ္။ ဘယ္လိုမွ ခၽြတ္လို႔မရသူေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ဒီလိုလူေတြအတြက္ ဗုဒၶက အခ်ိန္ကုန္ခံၿပီး ခၽြတ္မေနေတာ့ပါဘူး။ ဥေပကၡာျပဳလိုက္ပါတယ္။ ခၽြတ္လို႔ရမယ့္သူဆိုရင္ေတာ့ ေမတၱာ၊ က႐ုဏာေတြနဲ႔ ေရွး႐ႈၿပီး ဘယ္လို ခၽြတ္ရင္ရမလဲလို႔ ဆင္ျခင္ပါတယ္။ ကၽြတ္ထိုက္သူ ေ၀ေနယ်ေတြရဲ့ ၀ါသနာစ႐ိုက္ကို သိၿပီး၊ ဘယ္လိုနည္းသံုးရမယ္ဆိုတာကို လည္းသိပါတယ္။ ေယဘုယ် အမ်ားစုကေတာ့ တရားေဟာၿပီး ခၽြတ္တာပါပဲ။ ေအာင္ျခင္းရွစ္ပါးမွာပါတဲ့ ခၽြတ္နည္းေတြက လူသိမ်ားေပမယ့္ တကယ့္ အနည္းစုေလးပါ။ မာန္စြယ္က်ိဳးဖို႔အတြက္ ေျခာက္လွန္႔ဖို႔လိုရင္ ေျခာက္လွန္႔ရပါတယ္။ ေခ်ာ့ဖို႔ လိုရင္ ေခ်ာ့ရပါတယ္။ ဥပမာ အာဠာ၀ကဘီလူးကို ခၽြတ္တဲ့အခါ ဘီလူးက သူ႔ဗိမာန္ထဲက ထြက္ဆိုရင္ထြက္၊ ၀င္ဆိုရင္ ၀င္နဲ႔ အလိုလိုက္ရတာမ်ိဳးေတြရွိပါတယ္။ စကားစစ္ထိုးတာျဖစ္ေစ, တန္ခိုးျပတာျဖစ္ေစ နားေထာင္မယ့္သူက မာန္မာနေတြက်ၿပီး ကိုယ့္စကားကို လက္ခံႏိုင္ေလာက္မွ တရားေဟာပါတယ္။ နေႏၵာပနႏၵနဂါးကို ရွင္မဟာေမဂၢလာန္ ၿခိမ္းေျခာက္တာဟာ အႏိုင္က်င့္ဖို႔ မဟုတ္ပါဘူး။ မာန္က်ေစဖို႔ပါ။

သိပ္မဆိုင္ေပမဲ့ သစၥကပရဗိုဇ္ခၽြတ္ခန္းကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကၽြန္ေတာ့ အျမင္ကို ေျပာပါရေစ။ စကားစစ္ထိုးရာမွာ (သိၾကားမင္းက ဘီလူးေယာင္ေဆာင္) ၿခိမ္းေျခာက္ၿပီး ေျဖခုိင္းလို႔ အႏိုင္ရသြားတယ္ဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ အေတာ္ေလး ဘ၀င္ မက်ခဲ့ပါဘူး။ စကားၿပိဳင္ဘက္က “သံုးႀကိမ္တိုင္တိုင္ ေမးတဲ့ ေမးခြန္းကို မေျဖပဲေရွာင္လႊဲေနခဲ့ရင္ ဦးေခါင္းခုႏွစ္စိတ္ကြဲမယ္” လို႔ဆိုတာဟာ ဗုဒၶေခတ္ အိႏၵိယႏိုင္ငံက စကားစစ္ထိုးပြဲေတြမွာ အေရးနိမ့္ၿပီဆိုတာကို တင္စားေျပာဆိုတဲ့ စကားလို႔ Jayatilleke ရဲ့ Early Buddhist Theory of Knowledge မွာ ဖတ္ရဖူးပါတယ္။ မူရင္းပါဠိေတာ္ထဲမွာ သိၾကားမင္းက ဘီလူးေယာင္ေဆာင္တယ္လို႔ အထင္အရွားပါေပမယ့္ Jayatilleke ရဲ့ အယူအဆကို ပိုၿပီး သေဘာက်မိပါတယ္။

Ko Paw said...

အခ်ိန္ယူေျဖၾကားေပးတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ကုိဧရာ။ အေျဖကုိ ႏွစ္သက္လက္ခံပါတယ္။

သက္ေဝ said...

ပိုစ့္ကိုေရာ မွတ္ခ်က္ေတြနဲ႕ အေမးအေျဖေတြကိုပါ တစုတစည္းထဲ ဖတ္သြားပါတယ္။
မွတ္သားစရာ၊ စဥ္းစားစရာေတြ အမ်ားၾကီးပါပဲ..။

Khin Yadana said...

သိပ္ကို အႏွစ္သာရရွိတဲ့ ပို႔စ္ေလးကို ဖတ္မွတ္သြားပါတယ္ရွင္။ ပို႔စ္တင္သူကိုေရာ ကြန္မက္ ေပးသူေတြကိုပါ အထူးပဲ ေက်းဇူးတင္မိပါတယ္ရွင္။