Sunday, January 13, 2019

မဂၤလသုတ္ (၃) - Not Associating with the Foolish

မဂၤလသုတ္က “လူမိုက္ကို ေရွာင္၊ ပညာရွိကို ေပါင္း၊ ပူေဇာ္ထိုက္သူကို ပူေဇာ္” ဆုိတဲ့ ပထမဆံုး မဂၤလာသံုးပါးကို လက္ေတြ႔လိုက္နာ က်င့္သံုးႏိုင္ဖို႔အတြက္ မွား-မွန္ ေကာင္း-ဆိုး ခြဲျခားဆံုးျဖတ္ႏိုင္တဲ့ ဆင္ျခင္တံုတရား လိုအပ္တယ္လို႔ အရင္ပို႔စ္မွာ ေရးခဲ့ပါတယ္။

ဒီဆင္ျခင္တံုတရားမ်ိဳးက အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱကို ျမင္တဲ့ ဝိပႆနာပညာမ်ိဳး မဟုတ္ေသးသလို၊ နိဗၺာန္ကို ျမင္တဲ့ မဂ္ပညာမ်ိဳးနဲ႔ဆိုရင္ ပိုၿပီး အလွမ္းေဝးပါေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီဆင္ျခင္တံုတရားက ေန႔စဥ္ဘဝမွာ ကိုယ္ ဘာကုိ တန္ဖိုးထားမလဲ၊ ဘာကို ေ႐ြးခ်ယ္မလဲ၊ ဘယ္လို ျပဳမူ ေျပာဆို ေတြးႀကံမလဲ ဆိုတာကို အဆံုးအျဖတ္ေပးပါတယ္။

“ဗာလ” ဆိုတဲ့ ပုဒ္ကို ေယဘုယ်အားျဖင့္ “လူမိုက္” လို႔ ဘာသာျပန္ေလ့ရွိပါတယ္။ ပါဠိစကားမွာ “ဗာလ” က “လူမိုက္” အျပင္ “ကေလး၊ လူငယ္” ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္လည္း ရပါေသးတယ္။ ဒီအဓိပၸါယ္ ႏွစ္မ်ိဳးစလံုး ပါေအာင္ ယူၿပီး ဗာလကို “မရင့္က်က္ေသးသူ” လို႔ ဘာသာျပန္ရင္လည္း ရႏိုင္ပါတယ္။ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ မရင့္က်က္ေသးသူေတြကို ဆိုလိုတာပါ။ ဒီလို မရင့္က်က္ေသးသူေတြကို ေရွာင္ရမွာလား။ ဘယ္လို မေပါင္းဘဲ ေနရမွာလဲ၊ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုတာ ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္လာပါတယ္။

“လူမိုက္ကို ေရွာင္၊ ပညာရွိကို ေပါင္း၊ ပူေဇာ္ထိုက္သူကို ပူေဇာ္” ဆိုတဲ့ မဂၤလာတရားနဲ႔ ဆက္စပ္ၾကည့္ႏိုင္မယ့္ သုတၱန္ တပုဒ္ (အံ-၃-၂၆၊ ပုဂၢလဝဂ္၊ ေသဝိတဗၺသုတ္) ရွိပါတယ္။

  • မိမိထက္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ နိမ့္က်သူေတြကို ကူညီေစာင့္ေရွာက္ျခင္းမွ အပ မွီဝဲဆည္းကပ္ျခင္း မျပဳထိုက္။
  • မိမိနဲ႔ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ တူသူေတြကိုေတာ့ မွီဝဲဆည္းကပ္ထိုက္တယ္။ မိမိနဲ႔ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ တူတဲ့အတြက္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာနဲ႔ စပ္တဲ့ စကားကို အစဥ္မျပတ္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ႏိုင္ၿပီး စိတ္ခ်မ္းသာစြာ ေနရမယ္။
  • မိမိထက္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ သာသူေတြကိုေတာ့ အ႐ိုအေသ အေလးအျမတ္ျပဳၿပီး မွီဝဲဆည္းကပ္ထိုက္တယ္။ ဒါမွ ကိုယ့္မွာ မရွိေသးတဲ့ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာေတြ ရရွိလာႏိုင္သလို၊ ကိုယ့္မွာ ရွိႏွင့္ၿပီး ျဖစ္တဲ့ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာေတြကို ခ်ီးေျမာက္ေပးရာလည္း ေရာက္တယ္။

ဒီသုတၱန္ရဲ႕ လမ္းညႊန္ခ်က္အရ လူမိုက္ဆိုတာက ခိုးဆိုးသတ္ျဖတ္ေနတဲ့ လူမိုက္ေတြကုိသာ ဆိုလိုတာ မဟုတ္သလို၊ မေပါင္းသင္း မဆည္းကပ္ရဆိုတာကလည္း အဖက္မလုပ္ဘဲ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းမ်ိဳး မဟုတ္ဘူး ဆိုတာ သိႏိုင္ပါတယ္။ ေရွာင္တယ္ဆိုတာက မရင့္က်က္ေသးသူေတြရဲ႕ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာကို စံအျဖစ္ထားၿပီး မေပါင္းသင္းဖို႔၊ သူတို႔ဆီက ဓာတ္ေတြ ကိုယ္ဆီ ကူးမလာဖို႔ပါ။ သူတို႔ကို သနားက႐ုဏာစိတ္နဲ႔ ရင့္က်က္လာေအာင္ ကူညီေပးလို႔ ရပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ မရင့္က်က္ေသးတဲ့ “ဗာလ” အဆင့္ကို ေက်ာ္ၿပီး၊ လူ႔ပတ္ဝန္းက်င္၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ၿခိမ္းေျခာက္ အႏၲရာယ္ျပဳေနတဲ့ “ပါပ” လို႔ ေခၚတဲ့ လူယုတ္မာေတြလည္း ရွိတတ္ပါေသးတယ္။ ဒီလိုလူယုတ္မာေတြနဲ႔ ဆက္ဆံရာမွာေတာ့ လူ႔စည္း, ဘီလူးစည္း ျပတ္သားဖို႔ လိုလာပါတယ္။ မဟုတ္ရင္ ဒီလူယုတ္မာေတြကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ပတ္ဝန္းက်င္ရဲ႕ အထင္အျမင္လြဲမွားမႈကို ခံရႏိုင္ပါတယ္။ မိမိရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာ က်ဆင္းေစႏိုင္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က ရွင္ေဒဝဒတ္ကို ပကာသနီယကံျပဳၿပီး သူရဲ႕ လုပ္ရပ္မ်ားသည္ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာႏွင့္ မဆိုင္လို႔ ျပတ္ျပတ္သားသား ေၾကညာေစခဲ့တယ္။ ရဟန္းေတာ္ေတြကို ဆဲေရးၿခိမ္းေျခာက္ၿပီး၊ ဂုဏ္သိကၡာက်ေအာင္ မဟုတ္မဟုတ္ လုပ္ႀကံ စြတ္စြဲေျပာဆိုသူေတြကိုလည္း ပတၱနိကၠဳဇၨနကံေဆာင္ သပိတ္ေမွာက္ဖို႔ ဝိနည္း ဥပေဒ ျပ႒ာန္းခဲ့ပါတယ္။

P.S.
"လူမိုက္ကို မေပါင္းနဲ႔" ဆိုရာမွာ လူမုိက္ကို စံနမူနာထား ဆရာတင္ၿပီး အတုမယူဖို႔ (န ဒိ႒ာႏုဂတႎ အာပဇၨတိ) က လိုရင္းပါ။ လူမိုက္တိုင္းကို အဆက္အဆံ မလုပ္ရဘူးလို႔ ယူဆလို႔ မရပါဘူး။

  • အခ်ိဳ႕လူမိုက္မ်ိဳးကို ေမတၱာက႐ုဏာနဲ႔ ဆက္ဆံရပါတယ္။
  • အခ်ိဳ႕ အရမ္း sensitive ျဖစ္ၿပီး ေဒါသႀကီးတဲ့ လူမိုက္မ်ိဳးကိုေတာ့ လ်စ္လ်ဴ႐ႈၿပီး ဆက္ဆံရပါတယ္။
  • ပါပဓမၼ ရွိတဲ့ လူမ်ိဳးကိုေတာ့ စက္ဆုပ္႐ြံရွာဖြယ္ အျဖစ္သေဘာထားၿပီး ေရွာင္ရပါတယ္။ ဒီလုိလူမ်ိဳးနဲ႔ စပ္ၿပီး ဇိဂုစၧိတဗၺတသုတ္မွာ (အံ.၃.၂၇) "မစင္တြင္းထဲက်ေနတဲ့ ေႁမြကို ဆယ္ရင္ ေႁမြက မကိုက္ေတာင္ မစင္ေတာ့ လူးလိမ့္မယ္" ဆိုတဲ့ ဥပမာနဲ႔ ဘုရားက သတိေပးပါတယ္။ ကိုယ္က သူ႔ကို စံထားၿပီး အတုလိုက္လုပ္တာ မဟုတ္ဘူးဆိုေပမယ့္ သူ႔ကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ကိုယ့္ဂုဏ္သိကၡာ က်ဆင္းႏိုင္လို႔ပါ။

0 comments: