Sunday, January 13, 2019

မဂၤလသုတ္ (၅) - What to be followed and What Not to be followed

မဂၤလသုတ္နဲ႔ စပ္ၿပီး ဖတ္မိဖတ္ရာ၊ ေတြးမိေတြးရာေလးေတြကို ေရးတင္ေနေပမယ့္ … ေရွ႕ကို သိပ္မဆက္ႏိုင္ဘဲ ျဖစ္ေနတယ္။ "အေသဝနာစ ဗာလာနံ" ကို မေက်လည္ေသးဘဲ၊ "ပူဇာစ ပူဇေနယ်ာနံ" ကို ဆက္သြားလို႔မွ မရတာ။

▬▬▬▬▬

"ေသဝနာ" ဆိုတဲ့ ပုဒ္က "အားရ-ႏွစ္သက္-ျမတ္ႏိုးျခင္း၊ မွီဝဲ-သံုးေဆာင္-ခံစားျခင္း၊ မွီခို-ဆည္းကပ္ျခင္း" ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ေတြရတဲ့ "ေသေဝါ" ဓာတ္ (√sev) က ဆင္းသက္လာတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ "အေသဝနာ" ကို ျမန္မာလို ခပ္လြယ္လြယ္ "မေပါင္းသင္းျခင္း" လို႔ ဘာသာျပန္ႏိုင္ေပမယ့္ ေရွးဆရာေတာ္ေတြကေတာ့ "မမွီဝဲ မဆည္းကပ္ျခင္း" လို႔ ဘာသာျပန္ခဲ့ၾကတာပါ။

လူမိုက္နဲ႔ မေပါင္းေပမယ့္ လူမိုက္ေတြရဲ႕ အမူအက်င့္၊ အေျပာအဆို၊ အေတြးအေခၚ၊ စံေတြကို အားက် ႏွစ္သက္ တန္ဖိုးထား ေနမယ္ဆိုရင္ေရာ "အေသဝနာစ ဗာလာနံ" မဂၤလာနဲ႔ ျပည့္စံုတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါ့မလား။ မဂၤလသုတ္ရဲ႕ ေဒသနာစဥ္နဲ႔ တိုက္႐ိုက္ အနက္သေဘာအရကေတာ့ "လူမိုက္" ဆိုတဲ့ လူပုဂၢိဳလ္ကို မမွီဝဲ မဆည္းကပ္ျခင္းကိုသာ ဆိုလုိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ပုဂၢလ႐ႈေထာင့္ကို ေက်ာ္ၿပီး ဓမၼ႐ႈေထာင့္ကေန ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ လူမိုက္ျဖစ္ေၾကာင္း "အက်င့္စ႐ိုက္၊ အေတြးအေခၚ၊ အသက္ေမြးမႈ" ေတြကိုလည္း မမွီဝဲ မဆည္းကပ္ထိုက္ဘူး၊ ႏွစ္သက္-ျမတ္ႏိုး-တန္ဖိုးထားျခင္း မျပဳထိုက္ဘူးလို႔ ေကာက္ယူႏိုင္ပါတယ္။ တဆင့္ထပ္ၿပီး ခ်ဲ႕ရရင္ မေကာင္းတဲ့ "အက်င့္စ႐ိုက္၊ အေတြးအေခၚ၊ အသက္ေမြးမႈ" ေတြကို တြန္းပို႔ေနတဲ့ "က်က္စားရာ အာ႐ံု၊ ၿမိဳ႕႐ြာ၊ ႏိုင္ငံ၊ လူပုဂၢိဳလ္" ေတြကိုပါ မမွီဝဲ မဆည္းကပ္ထိုက္တဲ့ စာရင္းထဲသြင္းရမွာပါ။ အခ်ဳပ္ သေဘာကေတာ့ အကုသိုလ္တရား တိုးပြားၿပီး ကုသုိလ္တရား ဆုတ္ယုတ္ေစမယ့္ အရာေတြအားလံုးက မမွီဝဲမဆည္းကပ္ထိုက္တဲ့ အရာေတြခ်ည္းပါပဲ။

▬▬▬▬▬

[ မမွီဝဲမဆည္းကပ္ထိုက္တဲ့ အက်င့္စ႐ိုက္က စလို႔ အသက္ေမြးမႈ၊ ၿမိဳ႕႐ြာ၊ ႏိုင္ငံ၊ ပုဂၢိဳလ္အထိ မဇၩိမနိကာယ္၊ ေသဝိတဗၺာေသဝိတဗၺသုတ္မွာ (သုတ္အမွတ္ ၁၁၄) အက်ယ္တဝင့္ ေဟာထားပါတယ္။ ဒုစ႐ုိက္ ၁၀-ပါးရဲ႕သေဘာသ႐ုပ္အျပင္ psychology ႐ႈေထာင့္ sociology ႐ႈေထာင့္ေတြေရာ စံုလင္လွတာမို႔ စိတ္ဝင္စားသူမ်ား ဖတ္ၾကည့္ၾကဖို႔ ညႊန္းခ်င္ပါတယ္။ ]

0 comments: