Tuesday, January 29, 2019

မဂၤလသုတ္ (၁၀) - The Virtuous Person, The Wise Person and The True Person

အရင္ပို႔စ္တခုမွာ သူေတာ္ေကာင္းဆိုတာ ဘယ္လို လူမ်ိဳးလဲ ဆိုတာကို ေရးခဲ့ၿပီး သရဘဂၤဇာတ္က သူေတာ္ေကာင္း အဂၤါကို ထုတ္ျပခဲ့ပါတယ္။ သရဘဂၤဇာတ္မွာ ေျဖထားတဲ့ သီလရွိသူ၊ ပညာရွိသူနဲ႔ သူေတာ္ေကာင္းတို႔ရဲ႕ အဂၤါေတြကို အက်ဥ္းၿခံဳးျပရရင္ …

🔹 သီလရွိသူ ဆိုတာ -

၁။ ကုိယ္၊ ႏႈတ္၊ စိတ္နဲ႔ မေကာင္းမႈကို မျပဳသူ
၂။ မိမိအတြက္ လိမ္လည္မေျပာသူ

🔹 ပညာရွိ ဆိုတာ -

၁။ နက္နဲသည့္ ျပႆနာကို ထိုးထြင္းစဥ္းစားႏိုင္သူ
၂။ အေဆာတလ်င္ ႐ုန္႔ရင္းၾကမ္းတမ္းသည့္ အမႈကို မျပဳသူ
၃။ အခ်ိန္အခါ အေလ်ာက္ ေရာက္လာသည့္ အက်ိဳးစီးပြားကို (အခြင့္အလမ္းကို) အခ်ည္းအႏွီး မျဖစ္ေစသူ

🔹 သူေတာ္ေကာင္း ဆိုတာ -

၁။ ေက်းဇူးကို သိတတ္ တုန္ျပန္တတ္သူ
၂။ တည္ၾကည္သည့္ စိတ္သေဘာရွိသူ
၃။ မိတ္ေဆြေကာင္း အဂၤါႏွင့္ျပည့္စံုသူ
၄။ မိတ္ေဆြေကာင္းကို အၿမဲမျပတ္ ဆည္းကပ္တတ္သူ
၅။ ဒုကၡေရာက္သူတို႔၏ အမႈကိစၥကို ႐ို႐ိုေသေသ ေဆာင္႐ြက္ေပးတတ္သူ

အေျခခံအားျဖင့္ေတာ့ သီလရွိသူက ငါးပါးသီလစတဲ့ ေစာင့္ထိမ္းရမယ့္ သီလကို လံုၿခံဳတယ္။ ပညာရွိသူက နက္နဲစြာ စဥ္းစားေတြးေခၚႏိုင္ၿပီး အက်ိဳးစီပြားအတြက္ ကၽြမ္းက်င္လိမၼာတယ္။ သူေတာ္ေကာင္းကေတာ့ စိတ္ႏွလံုးေကာင္း ရွိၿပီး တဖက္သားကို ကူညီတတ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဂၤါရပ္ေတြ တခုနဲ႔ ေရာယွက္ေနေပမယ့္ အေျခခံသေဘာကေတာ့ ကြဲပါတယ္။

🔸 ဒါဆိုရင္ သီလ၊ ပညာ၊ သူေတာ္ေကာင္း တရားဆိုတဲ့ သံုးမ်ိဳးမွာ ဘယ္ဟာက ပိုၿပီး အေရးႀကီးပါသလဲ။

ဆိုရွယ္လစ္ ေခတ္ေျပာင္းေတာ္လွန္ေရး ကာလတုန္းက "လူေတာ္လူေကာင္း" ဆိုတဲ့ စကားကို "လူေကာင္းလူေတာ္" လို႔ ေျပာင္းၿပီး သံုးခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ "ေတာ္" ဖို႔ထက္ "ေကာင္း" ဖို႔က ပဓာန ပိုက်တယ္လို႔ ယူဆခဲ့ၾကပါလို႔ပါ။ သရဘဂၤဇာတ္မွာေတာ့ သရဘဂၤရေသ့က သီလ၊ ပညာ၊ သူေတာ္ေကာင္း တရားနဲ႔ ဘုန္းကံက်က္သေရ ဆိုတဲ့ ေလးမ်ိဳးမွာ ပညာကသာ ပဓာနက်တယ္၊ က်န္တဲ့ သံုးမ်ိဳးက ပညာရဲ႕ ေနာက္ကို လိုက္လိမ့္မယ္လို႔ ေျဖၾကားခဲ့ပါတယ္။

ေတာင္ၿမိဳ႕ မဟာဂႏၶာ႐ံု ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက သူ႔တပည့္ေတြကို အခ်က္ ၁၀-ခ်က္နဲ႔ ဆံုးမေလ့ရွိရာမွာ "စိတ္ေကာင္းရွိဖို႔က ပထမ" လို႔ ဆံုးမတတ္ၿပီး "စာတတ္ဖို႔" ကိုေတာ့ ေနာက္ဆံုး ဒသမေနရာမွာ ထားတယ္ မဟုတ္လား။ ဒါဆိုရင္ မဟာဂႏၶာ႐ံု ဆရာေတာ္ႀကီးနဲ႔ သရဘဂၤ ရေသ့တုိ႔ အယူအဆမ်ား ကြဲေနသလားလို႔ ေမးခြန္းထုတ္ခ်င္ ထုတ္ၾကပါလိမ့္မယ္။ ဒီလို ေမးခြန္း ထုတ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ "စာတတ္တာ" နဲ႔ "ပညာရွိတာ" ကို ေရာေထြးေနလို႔ ျဖစ္မယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။

ေျပာမယ့္ဆိုရင္ အေနာက္တိုင္း အစဥ္အလာမွာေတာင္ information, Knowledge, understanding နဲ႔ wisdom စသျဖင့္ အဆင့္ေတြ ခြဲျခားၿပီး ေျပာဆိုေလ့ ရွိပါတယ္။ "ဗဟုသုတကို တလြဲ အသံုးခ်လုိ႔ရေပမယ့္ ပညာကိုေတာ့ တလြဲ သံုးလို႔ မရဘူး။ ဒါကိုယ္ကပဲ ပညာရဲ႕ ထူးျခားတဲ့ ဝိေသသတခုပါ။ ပညာဆိုတာက ပညာရွိ တေယာက္ရဲ႕ အၾကားအျမင္ ဗဟုသုတေတြကို စုစည္းေပး႐ံုသာမက၊ သူ႔ရဲ႕ စိတ္ဆႏၵေတြနဲ႔ တန္ဖိုးေတြကိုပါ စုစည္းေပးတယ္။ ဗဟုသုတ ႂကြယ္ဝတဲ့ စာတတ္ပုဂၢိဳလ္ တေယာက္က ကိုယ္က်င့္တရား ခ်ိဳ႕ယြင္းေနတယ္ဆိုရင္ ဘာမွ ထူးဆန္းလွတာ မဟုတ္ေပမယ့္၊ ပညာရွိတဦးက ကိုယ္က်င့္သိကၡာ ပ်က္ယြင္းေနတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ဒါဟာ ဆီေလ်ာ္မႈ ကင္းမဲ့ေနတဲ့ အံအားသင့္စရာ စကားလို႔ ဆိုရမွာပါ" လုိ႔ Linda Zagzebski က Virtues of Mind ဆိုတဲ့ စာအုပ္မွာ ေရးခဲ့ဖူးပါတယ္။


ဗုဒၶဘာသာအရ ပညာရွိဆိုတာက အက်ိဳးစီးပြားကို ကၽြမ္းက်င္လိမၼာသူ ျဖစ္လို႔ အက်ိဳးစီးပြားမဲ့ ျဖစ္တဲ့ မေကာင္းမႈေတြကို က်ဳးလြန္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ပညာရွိ ဆိုတာ ေကာင္းေသာ အလုပ္ကို လုပ္၊ ေကာင္းေသာ စကားကို ဆို၊ ေကာင္းေသာ အႀကံကို ႀကံစည္တတ္တဲ့သူလို႔ သုတၱန္ေဒသနာေတြရဲ႕ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္အရ ကိုယ္က်င့္သီလနဲ႔ ျပည့္စံုၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။

"လူေတာ္လူေကာင္း" ဆိုတဲ့ ကိစၥမွာလည္း "ေတာ္" ဆိုတာက ကၽြမ္းက်င္လိမၼာတဲ့ အဓိပၸါယ္ရသလို၊ ဆရာေတာ္၊ ႏိုင္ငံေတာ္၊ တရားေတာ္စတဲ့ စကားလံုးေတြကလို "ေကာင္းမြန္ ျမင့္ျမတ္ေသာ" ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ "ေကာင္း" ဆိုတာကို အေလးေပးဖို႔ အတြက္ "လူေတာ္လူေကာင္း" ကို "လူေကာင္းလူေတာ္" လုပ္ေနစရာ မလိုပါဘူး။ "သူေတာ္ေကာင္း" ကို "သူေကာင္းေတာ္" လို႔ ေျပာင္းေခၚေနစရာ မလိုပါဘူး။ မ်က္ေမွာက္ တမလြန္ဆုိတဲ့ ႏွစ္ျဖာေသာ အက်ိဳးစီးပြားကို ကၽြမ္းက်င္လိမၼာတဲ့ ျမင့္ျမတ္တဲ့ ပညာရွိမ်ားက ကိုယ့္က်င့္သီလနဲ႔ ျပည့္စံုတဲ့ သူေတာ္ေကာင္းမ်ား ျဖစ္ေနမွာ အမွန္ပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း သုတၱန္ေဒသနာေတြမွာ ပညာရွိကို မွီဝဲဆည္းကပ္ျခင္း (ပ႑ိတေသဝနာ)၊ သူေတာ္ေကာင္းကို မွီဝဲဆည္းကပ္ျခင္း (သပၸဳရိသသံေသဝ) ဆိုတဲ့ စကားေတြကို အလဲအလွယ္သေဘာ သံုးထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

0 comments: