Monday, February 2, 2009

နိကာယ္ ၅-ရပ္အား စနစ္တက် ေလ့လာျခင္း (၄)

ေယ ဓမၼာ ေဟတုပၸဘ၀ါ, ေတသံ ေဟတုံ တထာဂေတာ အာဟ။
ေတသၪၥ ေယာ နိေရာေဓာ၊ ဧ၀ံ၀ါဒီ မဟာသမေဏာ။


အၾကင္တရားတို႔သည္ အေၾကာင္းကိုမွီ၍ ျဖစ္ကုန္၏။ ထိုအေၾကာင္းတရားတို႔ကို လည္းေကာင္း, ထိုတရားတို႔ ခ်ဳပ္ျခင္းကို လည္းေကာင္း တထာဂတသည္ ေဟာေတာ္မူ၏။ ရဟန္းျမတ္သည္ ဤသို႔အယူရွိ၏။

ဗုဒၶ၏ လက္ယာေတာ္ရံမေထရ္ ျဖစ္လာမည့္ အရွင္သာရိပုတၱရာပရိဗိုဇ္အား ပၪၥ၀ဂီငါးပါးအနက္မွ တစ္ပါးျဖစ္ေသာ အရွင္အႆဇိမေထရ္ အက်ဥ္းေဟာၾကားေသာ ဂါထာျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းကိုမွီ၍ျဖစ္ေသာ (ေဟတုပၸဘ၀ါ) တရားမ်ားဟူသည္မွာ ခႏၶာငါးပါးကို ဆိုလိုသည္။ တစ္နည္းလည္း ဒုကၡသစၥာကိုဆိုလိုသည္။ ယင္းခႏၶာငါးပါး၏ အေၾကာင္းတရားသည္ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း သမုဒယသစၥာျဖစ္၏။ ဒုကၡ၏အေၾကာင္းႏွင့္ ဒုကၡတို႔ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းသည္ နိေရာဓသစၥာျဖစ္သည္။ ထိုေၾကာင့္ ထိုဂါထာေလးသည္ ဒုကၡ, သမုဒယ, နိေရာဓတို႔ကို ေဟာၾကားျခင္းျဖစ္သည္။ ေနာက္ဆံုး မဂၢသစၥာအား တိုက္႐ိုက္ ေဟာမထားေသာ္လည္း၊ သစၥာေလးပါးတို႔သည္ တၿပိဳင္နက္တည္းသိေသာ (ဧကပဋိေ၀ဓ) သေဘာရွိ၍ အရိယသစၥာေလးပါးလံုးအား ေဟာၾကားေသာ ေဒသနာဟု ဆိုႏိုင္သည္။

“ေယာ, ဘိကၡေ၀, ဒုကၡံ ပႆတိ, ဒုကၡသမုဒယမၸိ ေသာ ပႆတိ, ဒုကၡနိေရာဓမၸိ ပႆတိ, ဒုကၡနိေရာဓဂါမိနႎ ပဋိပဒမၸိ ပႆတိ။ … ”

ရဟန္းတို႔ … အၾကင္သူသည္ ဒုကၡကို ျမင္၏။ ထိုသူသည္ ဒုကၡျဖစ္ျခင္းကိုလည္း ျမင္သည္။ ဒုကၡခ်ဳပ္ျခင္းကိုလည္း ျမင္သည္။ ဒုကၡခ်ဳပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာအက်င့္ကိုလည္း ျမင္သည္။ …

ဒုကၡသစၥာျမင္သူသည္ သမုဒယ, နိေရာဓ, မဂၢသစၥာတို႔လည္း တၿပိဳင္နက္ျမင္သည္။ ထို႔အတူ သမုဒယကိုျမင္သူသည္ ဒုကၡ, နိေရာဓ, မဂၢသစၥာတို႔ကိုလည္း ျမင္သည္။ သစၥာတစ္ပါးကို ျမင္လွ်င္ က်န္သစၥာသံုးပါးအား တၿပိဳင္နက္ ျမင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒုကၡသစၥာဟူေသာ ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါးအား ထိုးထြင္းသိျမင္ျခင္းသည္ သစၥာေလးပါးလံုးအား သိျမင္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။

သစၥာေလးပါးအား မသိျမင္ေသာ ပုထုဇဥ္သည္ ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါးအား “ငါ့ဟာ, ငါ, ငါ့အတၱ” ဟု႐ႈျမင္သည္။ တိုင္၌ခ်ည္ထားေသာ ေခြးသည္ တိုင္ကိုသာပတ္၍ ရပ္ျခင္း, ထိုင္ျခင္း, ေျပးျခင္းျပဳသကဲ့သို႔ ပုထုဇဥ္သည္ ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးကိုသာ တဏွာ, မာန, ဒိ႒ိတို႔ျဖင့္ ရစ္ပတ္လွည့္လည္ကာ မလြန္ေျမာက္ႏိုင္ပဲ ရွိသည္။ အခ်ိဳ႕က ဘ၀ကို ကပ္ၿငိေသာအျမင္ျဖင့္ ဘ၀တြင္ ပုန္းေအာင္းၾကသည္ (ၾသလီယႏၲိ)။ အခ်ိဳ႕က ဘ၀ကိုစက္ဆုတ္ေသာ အျမင္ျဖင့္ ဘ၀ကို လြန္ေျပးၾကသည္ (အတိဓာ၀ႏၲိ)။ တိုင္မွ မလြတ္ႏိုင္ပဲ တိုင္ကိုသာ ပတ္ေျပးေနရေသာ ေခြးကဲ့သို႔ ပုထုဇဥ္သည္ ဘ၀မွ မလြတ္ႏိုင္ပဲ ဘ၀တြင္ ပုန္းေအာင္း၍ျဖစ္ေစ, ဘ၀ကို လြန္ေျပး၍ျဖစ္ေစ အစြန္းတစ္ဖက္ဖက္သို႔ ေရာက္ေနၾကသည္။ ဤသည္ကိုပင္ ဓမၼစၾကာေဒသနာတြင္ အစြန္းတရား (အႏၲာ) ႏွစ္ပါး ဟုေဟာၾကားခဲ့သည္။

ေဒြ ေမ, ဘိကၡေ၀, အႏၲာ ပဗၺဇိေတန န ေသ၀ိတဗၺာ။ ကတေမ ေဒြ?
ေယာ စာယံ ကာေမသု ကာမသုခလႅိကာႏုေယာေဂါ ဟီေနာ ဂေမၼာ ေပါထုဇၨနိေကာ အနရိေယာ အနတၱသံဟိေတာ၊
ေယာ စာယံ အတၱကိလမထာႏုေယာေဂါ ဒုေကၡာ အနရိေယာ အနတၱသံဟိေတာ။

ရဟန္းတို႔… အိမ္ယာစြန္႔ခြာ ရဟန္းျပဳလာသူတို႔ မမွီ၀ဲအပ္ေသာ အစြန္းတရား ႏွစ္ပါးရွိ၏။ အဘယ္ ႏွစ္ပါးတို႔နည္း။
(၁) ယုတ္ညံ့၍ အိမ္ယာထူေထာင္သူ လူမ်ားစုတို႔၏ အေလ့အက်င့္သာျဖစ္ေသာ, ျမတ္ေသာအက်င့္မဟုတ္ေသာ, အက်ိဳးမရွိေသာ ‘ကာမခ်မ္းသာကိုလိုက္စားျခင္း’ (ကာမသုခလႅိကာႏုေယာဂ)
(၂) ကိုယ္စိတ္ဆင္းရဲျခင္းကိုျဖစ္ေစတတ္ေသာ, ျမတ္ေသာအက်င့္မဟုတ္ေသာ, အက်ိဳးမရွိေသာ ‘မိမိကိုမိမိ ပင္ပန္းဆင္းရဲေအာင္ အားထုတ္ျခင္း’ (အတၱကိလမထာႏုေယာဂ) ႏွစ္ပါးတို႔တည္း။


ဤတြင္ လူအမ်ားစုတုိ႔သည္ ဘ၀တြင္ ပုန္းေအာင္းေနသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ကာမဂုဏ္ခ်မ္းသာတြင္ နစ္ေမ်ာကာ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုမ်ားေနာက္ လိုက္စားေပ်ာ္ေမြ႔ေနၾကသည္။ ကာမသုခလႅိကာႏုေယာဂ (ကာမသုခ+ လိက - ကပ္ၿငိေသာ + အႏုေယာဂ - အားထုတ္ျခင္း) အစြန္းဟုေခၚသည္။ အခ်ိဳ႕ကား ဘ၀ကို စက္ဆုတ္, ရွက္႐ြံ႕သည္ျဖစ္၍ လြန္ေျပးသူမ်ား ျဖစ္သည္။ ထိုသူတုိ႔သည္ မိမိကိုယ္ မိမိႏွိပ္စက္ ညႇဥ္းပန္း, ပင္ပန္းဆင္းရဲေအာင္ က်င့္ႀကံ၍ ဘ၀ကင္းျပတ္မႈကို ရွာေဖြၾကသည္။ အတၱကိလမထာႏုေယာဂ (အတၱ- မိမိ + ကိလမထ - ပင္ပန္းျခင္း + အႏုေယာဂ - အားထုတ္ျခင္း) အစြန္းဟုေခၚသည္။ ထိုအစြန္းတရားႏွစ္ပါးတို႔သို႔ မကပ္ေသာ အလယ္အလတ္က်င့္စဥ္ (မဇၩိမပဋိပဒါ) သည္ အဂၤါ အစိတ္အပိုင္း ရွစ္ပါးပါ၀င္ေသာ အက်င့္လမ္း (အ႒ဂႋကမဂၢ = အ႒-ရွစ္ + အဂၤ-အစိတ္အပိုင္း + ဣက - ရွိေသာ + မဂၢ - လမ္း) ျဖစ္သည္။ ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာအက်င့္လမ္း (ဒုကၡနိေရာဓဂါမိနီ ပဋိပဒါ) မဂၢသစၥာပင္ ျဖစ္သည္။

(၄) ဣဒံ ေခါ ပန, ဘိကၡေ၀, ဒုကၡနိေရာဓဂါမိနီ ပဋိပဒါ အရိယသစၥံ။ အယေမ၀ အရိေယာ အ႒ဂႋေကာ မေဂၢါ။ ေသယ်ထိဒံ- သမၼာဒိ႒ိ သမၼာသကၤေပၸါ သမၼာ၀ါစာ သမၼာကမၼေႏၲာ သမၼာအာဇီေ၀ါ သမၼာ၀ါယာေမာ သမၼာသတိ သမၼာသမာဓိ။

ရဟန္းတို႔… ဤကား ဒုကၡနိေရာဓဂါမိနီ ပဋိပဒါ အရိယသစၥာ (ဆင္းရဲခ်ဳပ္ျခင္းသို႔ေရာက္ေသာ အက်င့္လမ္း ဟူသည့္ အရိယာတို႔သိအပ္ေသာ အမွန္တရား- မဂၢသစၥာ) တည္း။ ဤသည္တို႔ကား -
၁။ သမၼာဒိ႒ိ (မွန္ကန္စြာ သိျမင္ျခင္း)
၂။ သမၼာသကၤပၸ (မွန္ကန္စြာ ႀကံစည္ျခင္း)
၃။ သမၼာ၀ါစာ (မွန္ကန္စြာ ေျပာဆိုျခင္း)
၄။ သမၼာကမၼႏၲ (မွန္ကန္စြာ ျပဳမူျခင္း)
၅။ သမၼာအာဇီ၀ (မွန္ကန္စြာ အသက္ေမြျခင္း)
၆။ သမၼာ၀ါယာမ (မွန္ကန္စြာ အားထုတ္ျခင္း)
၇။ သမၼာသတိ (မွန္ကန္စြာ ေအာက္ေမ့ျခင္း)
၈။ သမၼာသမာဓိ (မွန္ကန္စြာ တည္ၾကည္ျခင္း) ဟူေသာအဂၤါရွစ္ပါးရွိေသာ အက်င့္လမ္း (အ႒ဂႋကမဂၢ) ျဖစ္သည္။
သစၥာေလးပါးအား ဉာဏ္သံုးပါး, အျပန္သံုးျပန္အားျဖင့္ (တိပရိ၀႗) သိျမင္ပံုကို ဓမၼစၾကာေဒသနာတြင္ ေဟာၾကားထားသည္။ ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါးသည္ ဒုကၡသစၥာ၊ တဏွာသည္ ဒုကၡျဖစ္ျခင္း သမုဒယသစၥာ၊ တဏွာခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းသည္ ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္း နိေရာဓသစၥာ၊ မဂၢင္ရွစ္ပါးသည္ ဒုကၡခ်ဳပ္ျခင္းသို႔ေရာက္ေသာ အက်င့္လမ္း မဂၢသစၥာဟု သိျခင္းသည္ သစၥာသိျမင္ေသာ သစၥဉာဏ္ ျဖစ္သည္။

ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါးသည္ ပိုင္းျခား၍ သိရမည့္တရား (ပရိေညယ်)၊ တဏွာ (ႏွင့္တကြေသာ ကိေလသာတို႔)သည္ ပယ္သတ္ရမည့္တရား (ပဟာတဗၺ)၊ ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္သည္ မ်က္ေမွာက္ျပဳ ဆုိက္ေရာက္ရမည့္တရား (သစၥိကာတဗၺ)၊ မဂၢင္ရွစ္ပါးသည္ က်င့္ႀကံပြားမ်ားရမည့္တရား (ဘာေ၀တဗၺ)ဟု “သိ-ပယ္-ဆိုက္-ပြား” ကိစၥတာ၀န္ ေလးရပ္ႏွင့္ တြဲဖက္ သိျမင္ျခင္းသည္ ကိစၥဉာဏ္ျဖစ္သည္။

ပိုင္းျခားသိရမည့္ တရားတို႔အား သိၿပီးၿပီ၊ ပယ္သတ္ရမည့္ တရားမ်ားအား ပယ္သတ္ၿပီးၿပီ၊ မ်က္ေမွာက္ျပဳရမည့္ တရားမ်ားအား မ်က္ေမွာက္ျပဳၿပီးၿပီ၊ ပြားမ်ားရမည့္ တရားမ်ားအား ပြားမ်ားၿပီးဟု သိျမင္ျခင္းသည္ ကတဉာဏ္ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ သစၥဉာဏ္, ကိစၥဉာဏ္, ကတဉာဏ္ဟူေသာအျပန္သံုးပါးျဖင့္ သစၥာေလးပါးအား အျခင္းရာ ၁၂-ပါး ( ၄ x ၃ = ၁၂ ဒြါရသကာရ) ျဖင့္ ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ ထိုးထြင္း၍ သိၿပီးမွသာ ဘုရားအျဖစ္ကို ၀န္ခံေၾကာင္း မိန္႔ၾကားသည္။

စာၫႊန္း
၁။ သံ-၅-၁၀၈၁-သစၥသံယုတ္-ဓမၼစကၠပ၀တၱနသုတ္
၂။ ၀ိနည္းမဟာ၀ါ-၆၀၊ သာရိပုတၱေမာဂၢလာနပဗၺဇကထာ
၃။ သံ-၅-၁၁၀၀-သစၥသံယုတ္၊ ေကာဋိဂါမ၀ဂ္၊ ဂ၀မၸတိသုတ္
၄။ သံ-၃-၉၉-ခႏၶသံယုတ္၊ ပုပၹ၀ဂ္၊ ဂဒၵဴလဗဒၶသုတ္
၅။ ဣတိ၀ုတၱက-၄၉၊ ဒုကနိပါတ္-ဒုတိယ၀ဂ္-ဒိ႒ိဂတသုတ္

1 comments:

Ko Paw said...

အင္း….ကုိဧရာ အဆင္သင့္ ခူးခပ္ျပင္ဆင္ေပးထားတဲ့ ထမင္းပြဲကုိ ကိုယ္က အၿမဳိင့္သား၀င္ထုိင္ၿပီး စားသုံးရသလုိပါပဲဗ်ာ။