Friday, May 1, 2009

တာ၀န္


လူ႔ဘ၀ဆိုတာ ေရးထားၿပီးသား စာအုပ္တစ္အုပ္လိုပဲ။ ဘ၀မွာ ဘာေတြျဖစ္မယ္ဆိုတာက ေရးထားႏွင့္ၿပီးသား။”
“ဘ၀ဆိုတာက ဇာတ္ဆရာ အလိုက် ကရတဲ့ ႐ုပ္ေသးတစ္႐ုပ္လိုပါပဲ။”
“ဘ၀ဆုိတာက ေလာင္းကစားပြဲတစ္ခုလုိပဲ… ထြက္ခ်င္တဲ့ ဂဏန္းထြက္ မွာပဲ။ ထြက္လာေတာ့မွ ဟိုဟာ… ဒီဟာ အေၾကာင္းျပ ၾကရတာ။”
“ဘ၀မွာ ေကာင္းတာျဖစ္ျဖစ္, ဆိုးတာျဖစ္ျဖစ္ ဘုရားသခင္ အလိုေတာ္အတိုင္း ျဖစ္ရတာပဲလို႔ ေျဖသိမ့္ရတယ္။”
“အထက္ပုဂၢိဳလ္မ်ား မ,လို႔သာ ျဖစ္ရမယ္။ ထင္ေတာင္ မထင္ထားဘူး။”
“မင္းဟာ မင္းဘယ္ေလာက္ လုပ္လုပ္… သူျဖစ္ခ်င္မွ ျဖစ္မွာ။ ဘာမွ အစိုးရတာမွ မဟုတ္ဘူး။”
“ေရာဂါတစ္ခုရလာရင္ လူၾကားထဲ ထုတ္ေျပာရမွာ ရွက္ပါတယ္။ ကိုယ္အတိတ္က ဘယ္လို မေကာင္းမႈေတြ လုပ္ခဲ့တယ္ဆိုတာ အထုပ္ေျဖျပသလို ျဖစ္ေနလို႔။”
“ေသေန႔ေစ့ေနေတာ့ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေဆးေတြကုကု၊ ယၾတာေတြလုပ္လုပ္၊ ဘယ္ရပါ့မလဲ။”
“သူ႔ဆန္စားမွေတာ့ ရဲရေတာ့မေပါ့။ က်ဳပ္က လုပ္ခ်င္လို႔ လုပ္တာမဟုတ္ပါဘူး။”
“ေခတ္ႀကီးကိုက ဆုတ္ကပ္။ လုပ္ေနလို႔ေကာ ဘာမ်ား အက်ိဳးထူးဦးမွာလဲ။”
“ဒင္းတို႔ ဒီေလာက္ ဘုရားတရားသံဃာ ေစာ္ကားေနတာေတာင္… မိုးႀကိဳးက မပစ္ႏိုင္ဘူး။ ႀကီးပြားရင္းသာ ႀကီးပြား ေနၾကတယ္။”
“ေကာင္းတယ္ ဆိုးတယ္ဆိုတာက ပညတ္ခ်က္ေတြ။ လူဘ၀ဆိုတာက တုိတိုေလး၊ ေနရတုန္းေပ်ာ္ေအာင္သာေန။”

**** ****
မၾကာခဏ ေျပာဖူးေနၾက၊ ၾကားဖူးေနၾက စကားမ်ားပင္ ျဖစ္မည္။ ဒႆနဆရာတစ္ဦး မဟုတ္ေသာ္လည္း ျဖစ္ရပ္မ်ား၏ အေၾကာင္းရင္းမ်ားကို စဥ္းစားဖူးၾကေပလိမ့္မည္။ ထိုအေၾကာင္းျပခ်က္မ်ားတြင္ “ဘာလုပ္သင့္သလဲ”ဟူေသာ ေမးခြန္း၏ အေျဖတို႔ ပါ၀င္ေနလိမ့္မည္။ သို႔မဟုတ္ “ဘာလုပ္သင့္သည္” ဟူ၍ ဆံုးျဖတ္မရႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ေတြေ၀မႈမ်ား ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ေနေပလိမ့္မည္။ ဤစကားအမ်ားစုတြင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ေျပာေလ့ရွိေသာ စကားမ်ားလည္း ပါ၀င္သည္။ သို႔ေသာ္ ဗုဒၶ၏ တရားေတာ္အရ မည္သည့္ အတိုင္းအတာအထိ မွန္ကန္ပါသနည္း… ။ အျမင္မွန္ကန္ျခင္းအား သမၼာဒိ႒ိဟုေခၚသည္။ သမၼာဒိ႒ိ အဆင့္ဆင့္ ရွိသည့္အနက္ အေျခခံ အက်ဆံုးျဖစ္ေသာ ကမၼႆကတ သမၼာဒိ႒ိျဖင့္ပင္ ထုိေမးခြန္းတို႔၏ အေျဖကို ေပးႏိုင္ပါလိမ့္မည္။


‘ကမၼ’ သည္ အေကာင္းအဆိုးမ်ားအား ျပဳလုပ္ျခင္း၊ ‘သက’သည္ ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ကမၼႆကတအျမင္သည္ “မိမိတို႔ျပဳလုပ္ေသာ အမႈမ်ားအား မိမိတို႔ ပိုင္ဆိုင္သည္” ဟူေသာ အျမင္ျဖစ္သည္။ တနည္းဆိုလွ်င္ မိမိတို႔၏ အျပဳအမူမ်ားအေပၚ ‘တာ၀န္ယူစိတ္ရွိျခင္း’ ပင္ျဖစ္သည္။ ေလာကတြင္ တာ၀န္ေရွာင္ေသာ အျမင္မ်ား၊ အေတြးအေခၚမ်ားက ထုႏွင့္ေထး ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေသာ တာ၀န္ေရွာင္သည့္ အျမင္မ်ား လႊမ္းမိုးလာပါက၊ ထိုအျမင္မ်ားအား ႏွစ္သက္စြဲလမ္းေနၾကပါက “မိမိတို႔ လုပ္သင့္သည္တုိ႔အား လုပ္ေဆာင္ရန္၊ မလုပ္သင့္သည္တို႔အား မလုပ္ရန္အတြက္ ဆႏၵႏွင့္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈတို႔ ျဖစ္ေပၚမလာႏိုင္။ လုပ္သင့္, မလုပ္သင့္ကိုလည္း မွန္ကန္စြာ မသိျမင္၍၊ သတိထား ေစာင့္ထိန္းျခင္းလည္း ျပဳမည္ မဟုတ္ေတာ့။” ထို႔ေၾကာင့္ ဤသို႔ တာ၀န္ေရွာင္ေသာ အယူ၀ါဒမ်ားအား ျငင္းပယ္ရမည္ဟု ဗုဒၶ၀ါဒက ခံယူသည္။


ဧရာ(မႏၲေလး)

စာၫႊန္း။
အံ-၃-၆၂၊ မဟာ၀ဂ္-တိတၳာယတနသုတ္

5 comments:

Ko Paw said...

တုိတုိနဲ႔ ထိမိပါေပတယ္ ကိုဧရာ။ ရွင္းကနဲ၊ ကြင္းကနဲ ပဲ။

>>>‘ကမၼ’ သည္ အေကာင္းအဆိုးမ်ားအား ျပဳလုပ္ျခင္း၊ ‘သက’သည္ ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ကမၼႆကတအျမင္သည္ “မိမိတို႔ျပဳလုပ္ေသာ အမႈမ်ားအား မိမိတို႔ ပိုင္ဆိုင္သည္” ဟူေသာ အျမင္ျဖစ္သည္။ တနည္းဆိုလွ်င္ မိမိတို႔၏ အျပဳအမူမ်ားအေပၚ ‘တာ၀န္ယူစိတ္ရွိျခင္း’ ပင္ျဖစ္သည္။ <<<ကံ၊ ကံ၏ အက်ဳိးကုိ သက္၀င္ ယုံၾကည္ျခင္း ဆုိတာနဲ႔ ၀ာာ၀န္ယူစိတ္ရွိျခင္းဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရနဲ႔ က်ေနာ္တခါမွ ဆက္စပ္ၿပီး မေတြးမိခဲ့ဘူး။ အခုေတာ့ ဒက္ကနဲ ပဲ။

Rita said...

တန္ဖိုးရွိတဲ့ post ေလးတစ္ခုကို ဖတ္ရတာ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

Yu Wa Yi said...

“တာ၀န္” သိျခင္းဟာ ယဥ္ေက်းမွ ုျမင့္မားတဲ့ လူသားတို ့ရဲ ့လက္စြဲတရားတစ္ခုျဖစ္မယ္ ထင္ပါတယ္။

Bino said...

I not agreed the blue print with italic " " sentences.
But I fully recommend the followed words, sentences and paragraph.
‘ကမၼ’ သည္ အေကာင္းအဆိုးမ်ားအား ျပဳလုပ္ျခင္း၊ ‘သက’သည္ ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ကမၼႆကတအျမင္သည္ “မိမိတို႔ျပဳလုပ္ေသာ အမႈမ်ားအား မိမိတို႔ ပိုင္ဆိုင္သည္” ဟူေသာ အျမင္ျဖစ္သည္။ တနည္းဆိုလွ်င္ မိမိတို႔၏ အျပဳအမူမ်ားအေပၚ ‘တာ၀န္ယူစိတ္ရွိျခင္း’ ပင္ျဖစ္သည္။
It is so clear for me.
thank you very much for posting.

Bino said...

I not agreed the blue print with italic " " sentences.
But I fully accepted and recommend the following words, sentences and paragraph.
‘ကမၼ’ သည္ အေကာင္းအဆိုးမ်ားအား ျပဳလုပ္ျခင္း၊ ‘သက’သည္ ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ကမၼႆကတအျမင္သည္ “မိမိတို႔ျပဳလုပ္ေသာ အမႈမ်ားအား မိမိတို႔ ပိုင္ဆိုင္သည္” ဟူေသာ အျမင္ျဖစ္သည္။ တနည္းဆိုလွ်င္ မိမိတို႔၏ အျပဳအမူမ်ားအေပၚ ‘တာ၀န္ယူစိတ္ရွိျခင္း’ ပင္ျဖစ္သည္။
Thank you very much for share.
Bino