ျမတ္စြာဘုရားသည္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃-ခု ၀ါဆိုလျပည့္ ေန၀င္စအခ်ိန္တြင္ ဗာရာဏသီျပည္ ဣသိပတန ေခၚ မိဂဒါ၀ုန္ေတာ၌ ပဥၥ၀ဂၢီရဟန္းတို႔အား ဓမၼစကၠပ၀တၱနသုတ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။ ေဒသနာအဆံုးတြင္ အရွင္ေကာ႑ညမေထရ္သည္ ေသာတာပန္တည္သည္။ ထို႔ေနာက္ သစၥာေလးပါး ဓမၼစၾကာတရားကိုပင္ အက်ယ္သျဖင့္ ဆက္လက္ ေဟာၾကားေတာ္မူရာ ၀ါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန႔၌ အရွင္၀ပၸ၊ ၂-ရက္ေန႔၌ အရွင္ဘဒၵိယတို႔ ေသာတာပန္တည္ၾကသည္။ ဘုရားရွင္သည္ ရဟန္းသံုးပါးတို႔ကို ဆြမ္းခံေစကာ ရေသာဆြမ္းျဖင့္ ၆-ပါးတို႔ မွ်တေစၿပီး က်န္ရဟန္းတို႔အား ဆက္လက္၍ မေနမနား ေဟာၾကားခဲ့သည္။ ၀ါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ ၃-ရက္ေန႔၌ အရွင္မဟာနာမ, ၄-ရက္ေန႔၌ အရွင္အႆဇိတို႔လည္း ေသာတာပန္တည္ကာ ဧဟိဘိကၡဴရဟန္းမ်ား ျဖစ္ၾကေလသည္။ လျပည့္ေက်ာ္ ၅-ရက္၌ ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦးတို႔အား စုေ၀းေစကာ အနတၱလကၡဏသုတ္ ေဒသနာ ေဟာၾကားေတာ္မူ၏။ ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦးတို႔လည္း အာသေ၀ါကုန္ခမ္း ရဟႏၲာျဖစ္ၾကသည္။
ဓမၼစၾကာေဒသနာတြင္ -
(၁) ဥပါဒါန္ျဖင့္ စြဲလမ္းထားေသာ ခႏၶာငါးပါး (ပဥၥဳပါဒါနကၡႏၶာ) သည္ ဆင္းရဲျခင္း အမွန္တရား (ဒုကၡသစၥာ)
(၂) ႏွစ္သက္တပ္မက္ျခင္း တဏွာသည္ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း အမွန္တရား (သမုဒယသစၥာ)
(၃) တဏွာအႂကြင္းမဲ့ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းသည္ ဒုကၡခ်ဳပ္ျခင္း အမွန္တရား (နိေရာဓသစၥာ)
(၄) အစြန္းတရားႏွစ္ပါးတို႔၏ အလယ္လမ္းစဥ္ျဖစ္ေသာ မဂၢင္၈-ပါးအက်င့္သည္ ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းသို႔ ေရာက္ေစေသာအက်င့္လမ္း အမွန္တရား (မဂၢသစၥာ) ဟူေသာ သစၥာေလးပါးတရားတို႔အား ေဟာၾကားခဲ့သည္။
ဓမၼစၾကာေဒသနာအဆံုးတြင္ အရွင္ေကာ႑ညမေထရ္သည္ …
… ၀ိရဇံ ၀ီတမလံ ဓမၼစကၡဳံ ဥဒပါဒိ “ယံ ကိၪၥိ သမုဒယဓမၼံ, သဗၺံ တံ နိေရာဓ ဓမၼ” ႏၲိ။
“ျဖစ္ျခင္းသေဘာရွိေသာ တရားအားလံုးတို႔သည္ ခ်ဳပ္ျခင္းသေဘာရွိကုန္၏” ဟု ကိေလသာျမဴ အညစ္ေၾကးကင္းစင္သည့္ တရားမ်က္စိသည္ ျဖစ္ေပၚ၏။ ဤစာသားသည္ နိကာယ္ငါးရပ္တို႔တြင္ မၾကာခဏေတြ႕ရေသာ စာသားျဖစ္၍ အရိယာဟူေသာ အလ်ဥ္သို႔ေရာက္ေသာ ေသာတာပတၱိဉာဏ္ အျမင္ရျခင္းကို ေဖာ္ၫႊန္းသည္။ ဤအျမင္အရ တရားအားလံုးတို႔သည္ အေၾကာင္းတရားေပၚတြင္ မွီ၍ျဖစ္ေနျခင္းကို ထိုးထြင္းသိျမင္ျခင္းျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းတရားတို႔ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းက အက်ိဳးတရားတို႔လည္း ခ်ဳပ္ၿငိမ္းၾကရသည္ဟု ထိုးထြင္းသိျမင္သည္။ ဤ ဓမၼစကၡဳအျမင္သည္ မွားယြင္းေသာ မိစၧာဒိ႒ိအျမင္မ်ားအား အႂကြင္းမဲ့ ပယ္သတ္လိုက္၍၊ ေသာတာပတၱိမဂ္ဉာဏ္အား အျမင္ႏွင့္ျပည့္စံုေသာဉာဏ္ (ဒႆနသမၸဒါ) ဟုလည္း ေခၚသည္။ ေသာတာပတၱိမဂ္သည္ သစၥာေလးပါးကို ထိုးထြင္း သိျမင္ေသာ္လည္း၊ သမုဒယသစၥာျဖစ္ေသာ တဏွာကို အႂကြင္းမဲ့ မပယ္သတ္ႏိုင္ေသး။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶသည္ တဏွာပယ္သတ္ႏိုင္ရန္ အနတၱလကၡဏသုတ္ကို ဆက္လက္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။
ဓမၼစၾကာတြင္ ပဥၥဳပါဒါနကၡႏၶာ (ဥပါဒါန္ျဖင့္ စြဲလမ္းထားေသာ ခႏၶာငါးပါး) ဟု ဒုကၡကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေဟာၾကားခဲ့၍၊ အနတၱလကၡဏသုတ္တြင္ ယင္းခႏၶာငါးပါး၏ လကၡဏာသံုးပါး “အနိစၥ, ဒုကၡ, အနတၱ” ကိုေဟာၾကားခဲ့သည္။ ဤတြင္ အနတၱလကၡဏာကို အေလးထားေဟာၾကားခဲ့၏။
အနတၱလကၡဏာသုတ္ စာကိုယ္အား ေအာက္ပါအတိုင္း အက်ဥ္းခ်ဳပ္ မွတ္သားႏိုင္သည္။
(၁) ခႏၶာငါးပါးသည္ အစိုးမရ၍ အတၱမဟုတ္။
(၂) ခႏၶာငါးပါးသည္ မၿမဲ, ဆင္းရဲ, ေဖာက္ျပန္တတ္၍ ဤခႏၶာငါးပါးအား “ငါ့ဟာ, ငါ, ငါ့အတၱ” (ဧတံ မမ, ဧေသာဟမသၼိ, ဧေသာ ေမ အတၱာ)ဟု မသံုးသပ္သင့္။
(၃) ထို႔ေၾကာင့္ အလံုးစံုေသာ ခႏၶာငါးပါးတို႔အား “ငါ့ဟာ မဟုတ္, ငါ မဟုတ္, ငါ၏ အတၱ မဟုတ္” (ေနတံ မမ, ေနေသာဟမသၼိ, ေနေသာ ေမ အတၱာ)ဟု ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ ႐ႈျမင္ရမည္။
(၄) ဤသို႔ ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ ႐ႈျမင္ပါက ခႏၶာငါးပါးအား ၿငီးေငြ႔၏။ ၿငီးေငြ႔က စြဲလမ္းမႈကင္း၏။ စြဲလမ္းမႈကင္းက လြတ္ေျမာက္၏။ မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက ဤအခ်က္အား ျဖစ္ပ်က္ျမင္ (ယထာဘူတဉာဏ္), ျဖစ္ပ်က္မုန္း (နိဗၺိႏၵဉာဏ္), ျဖစ္ပ်က္ဆံုး (မဂ္ဉာဏ္) ဟု နားလည္လြယ္ေအာင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။
အနတၱလကၡဏသုတ္တြင္ “ငါ့ဟာ, ငါ, ငါ့အတၱ” (မမ, အဟမသၼိ, အတၱ) ဟူေသာ စကားရပ္အား အေလးထား ေဟာၾကားထားသည္ကို ေတြ႔ရမည္။ “ငါ့ဟာ” (မမ = mine) ဟူသည္ တပ္မက္မႈ တဏွာျဖင့္ သံုးသပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ “ငါ - ငါ ျဖစ္သည္ (သို႔) ငါ ရွိသည္” (အဟမသၼိ - အဟံ + အသၼိ = I am) ဟူသည္ ငါဟု အထင္ေရာက္မႈ မာန ျဖစ္သည္။ အတၱသည္ကား ငါဟူသည့္ အျမင္ ဒိ႒ိ ျဖစ္သည္။ ထိုေၾကာင့္ “ငါ့ဟာ, ငါ, ငါ့အတၱ” သည္ တရားကိုယ္အားျဖင့္ “တဏွာ, မာန, ဒိ႒ိ” ဟူေသာ တရားသံုးပါးျဖစ္သည္။ အလႊာ သံုးလႊာျဖစ္သည္။
အတၱ၏ အရပ္သံုးစကားသည္ “မိမိ - self, oneself”ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ “အတၱာဟိ အတၱေနာ နာေထာ - မိမိသည္ မိမိ၏ ကိုးကြယ္ရာျဖစ္၏” စေသာ ၀ါက်မ်ားမွ “မိမိ” ဟူေသာ အဓိပၸါယ္မ်ိဳး ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ပုထုဇဥ္တို႔သည္ ယင္းအရပ္စကား အဓိပၸါယ္ေနာက္တြင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အတၱအျမင္မ်ား ရွိၾကသည္။ ယခင္ေန႔က ငါသည္ ယေန႔ငါပင္ျဖစ္သည္။ ငါအသက္ ႀကီးသြားသည္။ ေသလွ်င္ ငါရွိေတာ့မည္ မဟုတ္။ ေသလွ်င္ ငါသည္ ဤကိုယ္ထည္ႀကီးအား စြန္႔ခဲ့ရေသာ္လည္း အျခားေလာကတစ္ခုခုသို႔ ေရာက္ရွိ သြားေပမည္။ စသျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အယူအဆမ်ားကို ထင္ျမင္စြဲယူထားၾကသည္။ ဤအျမင္တို႔အား အတၱ၀ါဒ, သကၠာယဒိ႒ိဟု ေခၚသည္။
ပုထုဇဥ္သည္ မိမိတို႔ စြဲလမ္းထားေသာ အျမင္အား အမွန္ဟု လက္ခံသည့္အားေလ်ာ္စြာ “ငါရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ငါ လိုခ်င္တပ္မက္သည္” ဟုယူဆၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ဗုဒၶ၀ါဒအရ “ငါ့ဟာ” ဟူေသာ တပ္မက္မႈတဏွာကို “ငါ” ဟူေသာ မာန၊ “ငါ့အတၱ” ဟူေသာ ဒိ႒ိအျမင္တို႔ထက္ အရင္းက်သည္။ ဤအခ်ိန္တြင္ ပဥၥ၀ဂၢီငါးပါးတို႔သည္ ေသာတာပန္ တည္ၿပီးျဖစ္၍ “ငါ့အတၱ” ဟူေသာ အတၱဒိ႒ိ, သကၠာယဒိ႒ိအား အႂကြင္းမဲ့ ပယ္သတ္ၿပီး ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္သည္ တဏွာ,မာနကို ပယ္သတ္ႏိုင္ျခင္း မရွိေသး။ အေပၚယံ အၾကမ္းလႊာျဖစ္ေသာ “ငါ, ငါ့၀ိညာဥ္” စေသာ ဒိ႒ကို ပယ္သတ္ၿပီးေသာ္လည္း “ငါရွိသည္” ဟူေသာ အႏုစား အသၼိမာနအား မပယ္သတ္ရေသး။ “ငါ့ဟာ”ဟူေသာ တဏွာအား မပယ္သတ္ရေသး။
“အနိစၥ, ဒုကၡ, အနတၱ”ဟု ျဖစ္ဆဲ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာအား ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ အဖန္ဖန္႐ႈျမင္ေသာအခါ၊ အလံုးစံုေသာ ခႏၶာငါးပါးအား “အနိစၥ, ဒုကၡ, အနတၱ”ဟု သံုးသပ္ႏိုင္လာသည္။ ထိုအခါ အလံုးစံုေသာခႏၶာငါးပါးအား ၿငီးေငြ႔၍ တပ္မက္ျခင္း တဏွာကုန္သည္။ တဏွာကုန္၍ စြဲလမ္းျခင္း ဥပါဒါန္ကုန္သည္။ ဥပါဒါန္ကုန္၍ ဘ၀သစ္တဖန္ျဖစ္ျခင္း မရွိေသာ။ ဇာတိကုန္၏။
… နိဗၺိႏၵံ ၀ိရဇၨတိ၊ ၀ိရာဂါ ၀ိမုစၥတိ။ ၀ိမုတၱသၼႎ ၀ိမုတၱမိတိ ဉာဏံ ေဟာတိ။ “ခီဏာ ဇာတိ, ၀ုသိတံ ျဗဟၼစရိယံ, ကတံ ကရဏီယံ, နာပရံ ဣတၳတၳာယာတိ” ပဇာနာတီတိ။
… ၿငီးေငြ႔ေသာ္ စြဲလမ္းမႈကင္း၏။ စြဲလမ္းမႈကင္းေသာ္ လြတ္ေျမာက္၏။ လြတ္ေျမာက္ေသာ္ လြတ္ေျမာက္ၿပီဟု သိေသာဉာဏ္ ျဖစ္၏။ “ဇာတိကုန္ၿပီ။ ျမတ္ေသာအက်င့္ကို က်င့္သံုးၿပီးၿပီ။ ျပဳဖြယ္ကိစၥကို ျပဳၿပီးၿပီ, အျခားျပဳဖြယ္ မရွိေတာ့ၿပီ” ဟု သိ၏။
အနတၱလကၡဏသုတ္ ေဒသနာအဆံုး၌ ပဥၥ၀ဂၢီငါးပါးတို႔သည္ အာသေ၀ါကုန္ခမ္း ရဟႏၲာျဖစ္ၾကေလသည္။
ဓမၼစၾကာေဒသနာတြင္ -
(၁) ဥပါဒါန္ျဖင့္ စြဲလမ္းထားေသာ ခႏၶာငါးပါး (ပဥၥဳပါဒါနကၡႏၶာ) သည္ ဆင္းရဲျခင္း အမွန္တရား (ဒုကၡသစၥာ)
(၂) ႏွစ္သက္တပ္မက္ျခင္း တဏွာသည္ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း အမွန္တရား (သမုဒယသစၥာ)
(၃) တဏွာအႂကြင္းမဲ့ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းသည္ ဒုကၡခ်ဳပ္ျခင္း အမွန္တရား (နိေရာဓသစၥာ)
(၄) အစြန္းတရားႏွစ္ပါးတို႔၏ အလယ္လမ္းစဥ္ျဖစ္ေသာ မဂၢင္၈-ပါးအက်င့္သည္ ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းသို႔ ေရာက္ေစေသာအက်င့္လမ္း အမွန္တရား (မဂၢသစၥာ) ဟူေသာ သစၥာေလးပါးတရားတို႔အား ေဟာၾကားခဲ့သည္။
ဓမၼစၾကာေဒသနာအဆံုးတြင္ အရွင္ေကာ႑ညမေထရ္သည္ …
… ၀ိရဇံ ၀ီတမလံ ဓမၼစကၡဳံ ဥဒပါဒိ “ယံ ကိၪၥိ သမုဒယဓမၼံ, သဗၺံ တံ နိေရာဓ ဓမၼ” ႏၲိ။
“ျဖစ္ျခင္းသေဘာရွိေသာ တရားအားလံုးတို႔သည္ ခ်ဳပ္ျခင္းသေဘာရွိကုန္၏” ဟု ကိေလသာျမဴ အညစ္ေၾကးကင္းစင္သည့္ တရားမ်က္စိသည္ ျဖစ္ေပၚ၏။ ဤစာသားသည္ နိကာယ္ငါးရပ္တို႔တြင္ မၾကာခဏေတြ႕ရေသာ စာသားျဖစ္၍ အရိယာဟူေသာ အလ်ဥ္သို႔ေရာက္ေသာ ေသာတာပတၱိဉာဏ္ အျမင္ရျခင္းကို ေဖာ္ၫႊန္းသည္။ ဤအျမင္အရ တရားအားလံုးတို႔သည္ အေၾကာင္းတရားေပၚတြင္ မွီ၍ျဖစ္ေနျခင္းကို ထိုးထြင္းသိျမင္ျခင္းျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းတရားတို႔ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းက အက်ိဳးတရားတို႔လည္း ခ်ဳပ္ၿငိမ္းၾကရသည္ဟု ထိုးထြင္းသိျမင္သည္။ ဤ ဓမၼစကၡဳအျမင္သည္ မွားယြင္းေသာ မိစၧာဒိ႒ိအျမင္မ်ားအား အႂကြင္းမဲ့ ပယ္သတ္လိုက္၍၊ ေသာတာပတၱိမဂ္ဉာဏ္အား အျမင္ႏွင့္ျပည့္စံုေသာဉာဏ္ (ဒႆနသမၸဒါ) ဟုလည္း ေခၚသည္။ ေသာတာပတၱိမဂ္သည္ သစၥာေလးပါးကို ထိုးထြင္း သိျမင္ေသာ္လည္း၊ သမုဒယသစၥာျဖစ္ေသာ တဏွာကို အႂကြင္းမဲ့ မပယ္သတ္ႏိုင္ေသး။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶသည္ တဏွာပယ္သတ္ႏိုင္ရန္ အနတၱလကၡဏသုတ္ကို ဆက္လက္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။
ဓမၼစၾကာတြင္ ပဥၥဳပါဒါနကၡႏၶာ (ဥပါဒါန္ျဖင့္ စြဲလမ္းထားေသာ ခႏၶာငါးပါး) ဟု ဒုကၡကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေဟာၾကားခဲ့၍၊ အနတၱလကၡဏသုတ္တြင္ ယင္းခႏၶာငါးပါး၏ လကၡဏာသံုးပါး “အနိစၥ, ဒုကၡ, အနတၱ” ကိုေဟာၾကားခဲ့သည္။ ဤတြင္ အနတၱလကၡဏာကို အေလးထားေဟာၾကားခဲ့၏။
အနတၱလကၡဏာသုတ္ စာကိုယ္အား ေအာက္ပါအတိုင္း အက်ဥ္းခ်ဳပ္ မွတ္သားႏိုင္သည္။
(၁) ခႏၶာငါးပါးသည္ အစိုးမရ၍ အတၱမဟုတ္။
(၂) ခႏၶာငါးပါးသည္ မၿမဲ, ဆင္းရဲ, ေဖာက္ျပန္တတ္၍ ဤခႏၶာငါးပါးအား “ငါ့ဟာ, ငါ, ငါ့အတၱ” (ဧတံ မမ, ဧေသာဟမသၼိ, ဧေသာ ေမ အတၱာ)ဟု မသံုးသပ္သင့္။
(၃) ထို႔ေၾကာင့္ အလံုးစံုေသာ ခႏၶာငါးပါးတို႔အား “ငါ့ဟာ မဟုတ္, ငါ မဟုတ္, ငါ၏ အတၱ မဟုတ္” (ေနတံ မမ, ေနေသာဟမသၼိ, ေနေသာ ေမ အတၱာ)ဟု ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ ႐ႈျမင္ရမည္။
(၄) ဤသို႔ ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ ႐ႈျမင္ပါက ခႏၶာငါးပါးအား ၿငီးေငြ႔၏။ ၿငီးေငြ႔က စြဲလမ္းမႈကင္း၏။ စြဲလမ္းမႈကင္းက လြတ္ေျမာက္၏။ မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက ဤအခ်က္အား ျဖစ္ပ်က္ျမင္ (ယထာဘူတဉာဏ္), ျဖစ္ပ်က္မုန္း (နိဗၺိႏၵဉာဏ္), ျဖစ္ပ်က္ဆံုး (မဂ္ဉာဏ္) ဟု နားလည္လြယ္ေအာင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။
အနတၱလကၡဏသုတ္တြင္ “ငါ့ဟာ, ငါ, ငါ့အတၱ” (မမ, အဟမသၼိ, အတၱ) ဟူေသာ စကားရပ္အား အေလးထား ေဟာၾကားထားသည္ကို ေတြ႔ရမည္။ “ငါ့ဟာ” (မမ = mine) ဟူသည္ တပ္မက္မႈ တဏွာျဖင့္ သံုးသပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ “ငါ - ငါ ျဖစ္သည္ (သို႔) ငါ ရွိသည္” (အဟမသၼိ - အဟံ + အသၼိ = I am) ဟူသည္ ငါဟု အထင္ေရာက္မႈ မာန ျဖစ္သည္။ အတၱသည္ကား ငါဟူသည့္ အျမင္ ဒိ႒ိ ျဖစ္သည္။ ထိုေၾကာင့္ “ငါ့ဟာ, ငါ, ငါ့အတၱ” သည္ တရားကိုယ္အားျဖင့္ “တဏွာ, မာန, ဒိ႒ိ” ဟူေသာ တရားသံုးပါးျဖစ္သည္။ အလႊာ သံုးလႊာျဖစ္သည္။
အတၱ၏ အရပ္သံုးစကားသည္ “မိမိ - self, oneself”ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ “အတၱာဟိ အတၱေနာ နာေထာ - မိမိသည္ မိမိ၏ ကိုးကြယ္ရာျဖစ္၏” စေသာ ၀ါက်မ်ားမွ “မိမိ” ဟူေသာ အဓိပၸါယ္မ်ိဳး ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ပုထုဇဥ္တို႔သည္ ယင္းအရပ္စကား အဓိပၸါယ္ေနာက္တြင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အတၱအျမင္မ်ား ရွိၾကသည္။ ယခင္ေန႔က ငါသည္ ယေန႔ငါပင္ျဖစ္သည္။ ငါအသက္ ႀကီးသြားသည္။ ေသလွ်င္ ငါရွိေတာ့မည္ မဟုတ္။ ေသလွ်င္ ငါသည္ ဤကိုယ္ထည္ႀကီးအား စြန္႔ခဲ့ရေသာ္လည္း အျခားေလာကတစ္ခုခုသို႔ ေရာက္ရွိ သြားေပမည္။ စသျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အယူအဆမ်ားကို ထင္ျမင္စြဲယူထားၾကသည္။ ဤအျမင္တို႔အား အတၱ၀ါဒ, သကၠာယဒိ႒ိဟု ေခၚသည္။
ပုထုဇဥ္သည္ မိမိတို႔ စြဲလမ္းထားေသာ အျမင္အား အမွန္ဟု လက္ခံသည့္အားေလ်ာ္စြာ “ငါရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ငါ လိုခ်င္တပ္မက္သည္” ဟုယူဆၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ဗုဒၶ၀ါဒအရ “ငါ့ဟာ” ဟူေသာ တပ္မက္မႈတဏွာကို “ငါ” ဟူေသာ မာန၊ “ငါ့အတၱ” ဟူေသာ ဒိ႒ိအျမင္တို႔ထက္ အရင္းက်သည္။ ဤအခ်ိန္တြင္ ပဥၥ၀ဂၢီငါးပါးတို႔သည္ ေသာတာပန္ တည္ၿပီးျဖစ္၍ “ငါ့အတၱ” ဟူေသာ အတၱဒိ႒ိ, သကၠာယဒိ႒ိအား အႂကြင္းမဲ့ ပယ္သတ္ၿပီး ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္သည္ တဏွာ,မာနကို ပယ္သတ္ႏိုင္ျခင္း မရွိေသး။ အေပၚယံ အၾကမ္းလႊာျဖစ္ေသာ “ငါ, ငါ့၀ိညာဥ္” စေသာ ဒိ႒ကို ပယ္သတ္ၿပီးေသာ္လည္း “ငါရွိသည္” ဟူေသာ အႏုစား အသၼိမာနအား မပယ္သတ္ရေသး။ “ငါ့ဟာ”ဟူေသာ တဏွာအား မပယ္သတ္ရေသး။
“အနိစၥ, ဒုကၡ, အနတၱ”ဟု ျဖစ္ဆဲ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာအား ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ အဖန္ဖန္႐ႈျမင္ေသာအခါ၊ အလံုးစံုေသာ ခႏၶာငါးပါးအား “အနိစၥ, ဒုကၡ, အနတၱ”ဟု သံုးသပ္ႏိုင္လာသည္။ ထိုအခါ အလံုးစံုေသာခႏၶာငါးပါးအား ၿငီးေငြ႔၍ တပ္မက္ျခင္း တဏွာကုန္သည္။ တဏွာကုန္၍ စြဲလမ္းျခင္း ဥပါဒါန္ကုန္သည္။ ဥပါဒါန္ကုန္၍ ဘ၀သစ္တဖန္ျဖစ္ျခင္း မရွိေသာ။ ဇာတိကုန္၏။
… နိဗၺိႏၵံ ၀ိရဇၨတိ၊ ၀ိရာဂါ ၀ိမုစၥတိ။ ၀ိမုတၱသၼႎ ၀ိမုတၱမိတိ ဉာဏံ ေဟာတိ။ “ခီဏာ ဇာတိ, ၀ုသိတံ ျဗဟၼစရိယံ, ကတံ ကရဏီယံ, နာပရံ ဣတၳတၳာယာတိ” ပဇာနာတီတိ။
… ၿငီးေငြ႔ေသာ္ စြဲလမ္းမႈကင္း၏။ စြဲလမ္းမႈကင္းေသာ္ လြတ္ေျမာက္၏။ လြတ္ေျမာက္ေသာ္ လြတ္ေျမာက္ၿပီဟု သိေသာဉာဏ္ ျဖစ္၏။ “ဇာတိကုန္ၿပီ။ ျမတ္ေသာအက်င့္ကို က်င့္သံုးၿပီးၿပီ။ ျပဳဖြယ္ကိစၥကို ျပဳၿပီးၿပီ, အျခားျပဳဖြယ္ မရွိေတာ့ၿပီ” ဟု သိ၏။
အနတၱလကၡဏသုတ္ ေဒသနာအဆံုး၌ ပဥၥ၀ဂၢီငါးပါးတို႔သည္ အာသေ၀ါကုန္ခမ္း ရဟႏၲာျဖစ္ၾကေလသည္။
1 comments:
ေက်းဖူးျကီးပါတယ္ ကိုဧရာ။
Post a Comment